۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۱۰۴۶۹
رییس پژوهشگاه علوم انسانی:

امروز باید پژوهشگاه علوم انسانی پشتوانه عظیم معرفتی در تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: امروز پژوهشگاه علوم انسانی تکیه‌گاه و مرکز شبکه‌ای نخبگان علوم انسانی کشور و دغدغه‌مندان ارتقای تمدن نوین اسلامی است که باید به عنوان پشتوانه عظیم معرفتی تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی و عزیمت‌گاه ترقی و پیشرفت جمهوری اسلامی نقش ایفا کند.
قبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی امروز دو شنبه 21 دیماه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که همین مرکز برگزار شد، گفت: بزرگداشت نیم قرن عمر پژوهشگاه به مثابه پاسداشت مجاهدت پژوهشی 50 ساله سرمایه‌های فکری این مرز و بوم به شمار می‌آید که نماد تمدنی معاصر ایران در قلمرو علوم انسانی است و در خاورمیانه به عنوان بزرگترین نهاد پژوهشی علوم انسانی به تلألو درآمده است.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی با وجود ماهیت فرهنگی و تمدنی که بر پایه تعالیم وحیانی اسلام و داعیه‌های انسانی و جهانشمولی بنیانگذار آن امام راحل بنا شده است ضرورت پاسداشت و تکریم تمام کوشش‌ها و ارزش‌های علمی و تحقیقی عالمان در گذشته و زمان حاضر را به ما گوشزد می‌کند.

 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی، عنوان کرد: این پژوهشگاه به عنوان نهاد علمی به میراث فکری، تمدنی و فرهنگی ایرانی و اسلامی توجه خاص دارد و در راستای پیشرفت و تعالی آن می‌کوشد.

 

قبادی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی وارث دستاوردهای اندیشگانی بزرگانی در گذشته نظیر فردوسی، ابن سینا، ابوریحان بیرونی، فارابی، سعدی و حافظ است و امروز نیز همت والای ادیبان و فرزانگانی همچون ملک‌الشعرا بهار، علامه همایی، مدرس رضوی و استاد زرین کوب را می‌ستاید.

 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی، در ادامه گفت: همچنین پژوهشگاه علوم انسانی وامدار متفکران و مصلحان معاصر نظیر اقبال لاهوری، علامه طباطبایی، حضرت امام خمینی(ره) و شهید مطهری است، در عین حال بازخوانی انتقادی تاریخ علوم انسانی در ایران و جهان را زمینه شکوفایی پژوهش در این حوزه قرار داده است.

 

وی بیان داشت: پژوهشگاه علوم انسانی با وجود اتکاء به سنت همواره تلاش دارد به مرزهای دانش جهان و دستاوردهای فنی و علمی حوزه علوم انسانی دنیا متصل شده و همراه آن حرکت کند.

 

قبادی اظهار داشت: در دهه‌های اخیر پژوهشگاه علوم انسانی کانون درخشش و تعامل فرهیختگان، اندیشه‌ورزان و محققان نامدار علوم انسانی بوده است، که به خلق بیش از 500 اثر ارزنده تمدنی و فرهنگی، اخلاقی، دینی، ادبی از مجموعه میراث‌های این مرز و بوم پرداختند.

 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: با همت محققان و اعضای پژوهشگاه ده‌ها محقق و نخبه موفق تربیت شدند، همچنین مسیر تعامل پژوهشگاه با بزرگان و اندیشمندان به ویژه انجمن‌های علمی تداوم دارد و این نهاد علمی برای گسترش تعاملات در سطح ملی و فراملی تلاش می‌کند.

 

وی افزود: امروز پژوهشگاه علوم انسانی تکیه‌گاه و مرکز شبکه‌ای نخبگان علوم انسانی کشور و دغدغه‌مندان ارتقای تمدن نوین اسلامی است که باید به عنوان پشتوانه عظیم معرفتی تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی و عزیمت‌گاه ترقی و پیشرفت جمهوری اسلامی نقش ایفا کند، از این رو، پژوهشگاه می‌تواند به مثابه نقطه اتکاء، اتصال و مرکز گفت‌و‌گوی فرهنگ‌های شرق و غرب به‌شمار آید.

 

قبادی عنوان کرد: از همین جا اعلام می‌کنم دبیرخانه دایمی شبکه ارتباطی با نخبگان علوم انسانی و پاسداشت همت والای محققان قدیمی پژوهشگاه یا دیگر نخبگان علوم انسانی و انجمن‌های مردم نهاد علمی در این سازمان تشکیل می‌شود.

 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: در کشوری که به پشتوانه میراث بنیانگذار جمهوری اسلامی و حمایت‌های بی‌دریغ مردم شریف ایران، با راهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و تدابیر و برنامه‌ریزی شایسته دولت به باثبات‌ترین کشور منطقه تبدیل شده است، چنین پژوهشگاهی در سایه حمایت ویژه وزیر علوم بیش از پیش آمادگی دارد تا برای مشارکت و ایفای نقش به سوی تحقق تمدن اسلامی گام بردارد و به عنوان نهاد اصلی پشتوانه مغزافزاری توسعه کشور محسوب شود.

  

وی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه علوم انسانی با تکیه بر برنامه توسعه راهبردی خود اکنون به حدی از توانمندی رسیده که می‌تواند گنجینه‌ها، مزایا و ظرفیت‌های علوم انسانی ایرانی به ویژه ادبیات و فرهنگ آن را به جهانیان معرفی و به همگان اعلام کند که حقیقت تمدن، همان فرهنگ است و فرهنگ در علوم انسانی ریشه داشته و پژوهشگاه به این وظیفه خطیر خود در بازشناسی و بازآفرینی میراث‌های معنوی، اسلامی ایرانی و شناساندن آن به جهانیان عمل می‌کند و به تربیت نسل آینده که این پرچم را در اهتزاز نگه دارند، همت می‌گمارد./807/202/ب3

ارسال نظرات