۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۳۱۰۶۷۷
آیت الله ممدوحی:

معرفت نفس اصلی ترین راه دستیابی به سعادت است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: معرفت نفس و خویشتن شناسی پایه نیک بختی و سعادت انسان ها هستند.
آيت الله ممدوحي

آیت الله حسن ممدوحی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، معرفت نفس و خویشتن شناسی را از اصلی ترین پایه های نیک بختی و سعادت انسانی دانست و عنوان داشت: معرفت نفس برای رسیدن به کمال نهایی و مقصد آفرینش از ضروریات است.


آیت الله ممدوحی با اشاره به روایتی از حضرت امیرمؤمنان(ع) تصریح کرد: انسانی که به نفس خود ناآگاه است، او را رها می کند یعنی هدایت و رعایت حال برای او بی تفاوت است و به فساد کشیده می شود، پس کسی که معرفت نفس پیدا نکند در تنزیه جدی نفس موفق نیست زیرا زمانی شناسایی مانع ها میسر است که همواره کرامت و فضیلت های نفسانی انسان شناخته شود تا بتواند بد را از خوب تمییز دهد.


نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان با اشاره به آثار و برکات معرفت نفس خاطرنشان کرد: در صورتی که قدرت نفس انسانی به مرحله تجرد محض برسد و تعلق او به مظاهر دنیای مادی کم شود به تدریج سر از گریبان تن بیرون کرده و خود را به گرفتاری بدن مبتلا نمی بینند، تمرین در اطاعت و بندگی از خداوند متعال به تدریج کار را به آن جا می رساند که روح قدرت لازم را پیدا کرده و سبب جلب کرامت های خدای سبحان می شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: متأسفانه عده ای در جهل و ابهام خود را مخفی کرده و در تشخیص کمالات به خطا می روند و به خواسته های بدن بیشتر توجه می کنند از این رو باید نسبت به پاکی و نظافت روحی و رشد و تکامل معنوی اهتمام ویژه داشت تا از گمراهی و ضلالت انسان جلوگیری کند.


آیت الله ممدوحی در پایان اظهار داشت: اگر از این دنیا استفاده ای صحیح صورت گیرد قطعا انسان را در خط رشد و تکامل قرار می دهد و نه تنها دنیا انسان را به سمت گمراهی هدایت نمی کند بلکه زمینه رشد و عامل اصلی حرکت انسان ها به سوی مقصد تعالی است./857/302/ب1

ارسال نظرات