۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۳۱۱۱۰۲
استاد حوزه علمیه:

کمال اعتقاد و ایمان انسان با معرفت الهی حاصل می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه معرفت نور و چراغ هدایت عقل و نفس است، گفت: تا انسان به معرفت نرسد ایمان و اعتقادش کامل نمی شود.
معرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مقدم، استاد حوزه علمیه شامگاه امروز در برنامه آستان بندگی از رادیو معارف با اشاره به اینکه نماز کلید بهشت و ستون دین است، گفت: عوامل زیادی وجود دارد که انسان را از خواندن نماز باز می دارد.

 

وی افزود: به جز وسوسه های شیطان، سهل انگاری از مهم‌ترین عواملی است که موجب می‌شود انسان نماز را ترک کند.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انسانی که سهل انگار شده دقتش کم می‌شود و به همین دلیل مداومت خود را بر نماز اول وقت از دست می‌دهد و این سهل انگاری و عدم تمرکز تا جایی پیش می‌رود که این عمل زشت قبح خود را در نظر فرد از دست داده و موجب می‌شود که نه تنها فرد نماز اول وقت را ترک کند بلکه موجب می‌شود فرد به کلی نماز نخواند.

 

حجت الاسلام مقدم با تأکید بر اینکه انسان باید همواره دقت کرده و بر نماز اول وقت مداومت کند، افزود: یکی از راهکارهایی که سهل انگاری را در انسان درمان می‌کند معرفت است.

 

وی تصریح کرد: امام صادق(ع)می فرمایند تا انسان نسبت به چیزی معرفت و یقین پیدا نکند و به درک باطنی آن نرسد بر آن مداومت نمی کند.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یقین پیدا کردن به دستورات شرع همان معرفت است، اظهار کرد: زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند زیارت با معرفت و نماز با معرفت و منظور از معرفت در اینجا همان یقین قلبی نسبت به این دو عمل است.

 

حجت الاسلام مقدم با تأکید بر اینکه معرفت ملاک ارزش‌گذاری اعمال مؤمنین است، گفت: برای اینکه نسبت به یک کار معرفت پیدا کنیم باید برای آن وقت گذاشته و در جلسات دینی شرکت کنیم و دل و جان خود را با معارف دینی جلا دهیم.

 

وی تصریح کرد: امام علی(ع) می فرمایند شناخت حقایق یا همان معرفت مانند نوری برای عقل و روح است که آن را هدایت می‌کند زیرا تا انسان به معرفت و حقایق یک عمل پی نبرد آن را انجام نمی‌دهد و به عبارت دیگر معرفت عمل ساز است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه براساس این سخن حضرت امیر، مؤمنان خداجو باید امور را با عقل درک کنند، یادآور شد: این درک عقلی به وسیله یقین و کسب معرفت به دست می آید./837/203/ب2

ارسال نظرات