۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۱۵۱
امام جمعه موقت کرمانشاه:

برخی با تبلیغ زود هنگام به دنبال فتنه گری در انتخابات هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت کرمانشاه با اشاره به لزوم گام برداشتن در چهارچوب قانون، گفت: برخی افراد از یک سال پیش در حال تبلیغ هستند در حالی که از تأیید صلاحیت خود آگاهی نیافته اند، قطعأ آن ها به دنبال فتنه گری در عرصه انتخابات هستند.
امام جمعه موقت کرمانشاه

حجت الاسلام محمد حجتی امام جمعه موقت کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، اظهار داشت: افرادی از امام صادق (ع) در خصوص رهبریت و امامت سؤال کردند و امام فرمود افرادی که عادل هستند و احکام دین را تشخیص می دهند، امام صادق (ع) به یاران خود امر می فرمود در میان مردم فتوا دهید و اصحاب نیز در میان مردم حضور می یافتند.


وی افزود: برخی از علما معتقدند چیزهایی که از امام می شنوند باید برای مردم بازگو کنند و این دلیل بر این نیست که سخنان امام را دلیل بر مجتهد بودن خود بدانند چون نقل به لفظ کمتر امکان اجرا دارد به این صورت که انسان مطلبی را بشنود و همان را بدون کم و کاست برای دیگران بیان کند، معمولأ سخنانی که از ائمه (ع) شنیده می شد نقل به برداشت و مفهوم می شود.


حجت الاسلام حجتی ادامه داد: در اینگونه موارد چند برداشت صورت می گیرد، اول اینکه اگر تقلید از اعلم واجب باشد امام دستور نمی داد که اصحابش احکام را برای مردم بیان کنند زیرا وقتی خودش حضور داشت لازم نبود فرد غیر اعلم این کارها را به انجام برساند، این امر نشان دهنده این است که اگر فردی مجتهد باشد اگر چه اعلم هم نباشد انسان می تواند از آن مجتهد تقلید نموده و از احکام و مسائلش استفاده کند.


امام جمعه موقت کرمانشاه ابراز داشت: افرادی که درس خوانده و مجتهد شده اند و احکام الهی را فرا گرفته اند می توانند در میان مردم حکم کنند، اینکه در زمان غیبت امام عصر (عج) احکام به فراموشی سپرده شوند صحیح نیست، در زمانی که اعلم در دسترس ما نیست تقلید از کسانی که در جمع معروف به اعلم هستند کفایت می کند.


وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) اعلمیت را شرط رهبری ندانسته است بلکه صرف اجتهاد داشتن و مجتهد جامع الشرایط بودن کفایت می کند.


حجت الاسلام حجتی با اشاره به دیگر شرایط لازم در وجود رهبر اظهار داشت: صرف آگاهی از مسائل دینی برای انتخاب رهبر کافی نیست بلکه جهان بینی قوی، آگاهی از سیاست، توانایی مدیریت جامعه و مردم و آشنایی با مسائل روز از دیگر ویژگی هایی است که باید در وجود رهبر قرار داشته باشد، پس رهبر باید هم در جامعه مجتهد باشد و هم بر مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دیگر مسائل اشراف داشته باشد.


امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: عده ای از کاندیداها از یک سال پیش در حال تبلیغ هستند در حالی که هنوز از تأیید صلاحیت خود آگاهی نیافته اند، قطعأ چنین افرادی به دنبال فتنه انگیزی هستند و خلاف قانون حرکت می کنند که این ها حق الناس است.


وی در پایان بیان داشت: مردم باید کاندیداهای اصلح را شناسایی و انتخاب کنند، افرادی باید به مجلس ورود پیدا کنند که اهل فتنه، گناه و خطا نباشند و مطابق قانون گام بردارند./857/302/ب3

ارسال نظرات