۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۳۱۱۳۴۷
آیت الله خاتمی:

خبرگزاری رسا بازوی ارزشمند حوزه در عرصه اطلاع رسانی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خبرگزاری رسا بازوی ارزشمندی برای حوزه علمیه در عرصه اطلاع رسانی است، گفت: این که در بیش از یک دهه از فعالیت این خبرگزاری نقطه ضعفی در آن دیده نشده، یک موفقیت است.
آيت الله احمد خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی نماینده مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در دیدار شورای سیاست گذاری و اعضای پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، با بیان این که خبرگزاری رسا بازوی ارزشمندی برای حوزه علمیه در عرصه اطلاع رسانی است، گفت: این که با وجود گذشت بیش از یک دهه از فعالیت این خبرگزاری نقطه ضعفی در آن دیده نشده، یک موفقیت است.

  

وی با اشاره به ایجاد پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل گفت: اهل سنت در عرصه فقه حکومتی از تشیع پیشی گرفته اند زیرا در مقاطع فراوانی حکومت را در دست داشته و به همین دلیل مجبور بوده اند نیازهای دینی حکومت را ساماندهی کنند اما تشیع از حکومت فاصله داشته است.

 

امام جمعه موقت تهران افزود: در تشیع مواد فقه حکومتی موجود است اما آثاری که از قدما در این زمینه وجود دارد از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند؛ البته در دوران صفویه که در بخشی از آن به فقها میدان داده شد کتاب هایی در عرصه خراج و نماز جمعه تدوین شده است؛ 36 سال گذشته فرصت طلایی بود که فقه شیعه در عرصه فقه حکومتی می درخشید.

 

وی با بیان این که شهادت می دهم بزرگان و اساتید انگیزه داشته اند که مشکلات حکومت را در عرصه فقه حکومتی برطرف کنند، اظهار داشت: مرحوم حضرت آیت الله تبریزی بیان می کند روزی که به ملاقات امام خمینی(ره) رفته بودم از ایشان سؤال کردم چه خدمتی از من بر می آید که گفتند کتاب هایی را که نیاز است را تدریس کنید و به همین دلیل چهارشنبه ها کتاب القضاء را تدریس می کرده اند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر بتوانید مسائل مستحدثه را در عرصه اقتصاد، سیاست، بهداشت، ورزش و موارد دیگر را استخراج و جزئیات را به کلیات باز گردانید و به عنوان مثال به مراجع بگویید که یک روز را به این مباحث بپردازند فقه حکومتی وارد حوزه علمیه خواهد شد.

 

وی با تأکید بر این که افرادی وارد عرصه فقه حکومتی شوند که اشراف کامل به مباحث فقهی دارند، بیان داشت: اگر می خواهید فقه حکومتی در حوزه علمیه جا افتد بایستی افرادی وارد عرصه فقه حکومتی شوند که اشراف کامل به مباحث فقهی دارند به عبارت دیگر همان گونه که سطح 1و 2 و 3 وجود دارد درس خارج نیز دارای سه سطح است و افرادی که می خواهند وارد این عرصه شوند باید از سطح دوم و سوم درس خارج باشند؛اگر نادرست وارد عرصه  فقه حکومتی شوید این عرصه خراب خواهد شد.

 

آیت الله خاتمی با بیان این که فقه حکومتی در همان چارچوب سنتی مطرح شود، گفت: به عنوان مثال مبحث عمده فقه حکومتی اقتصاد و انفال است اگر در چار چوب کتاب های سنتی به طلاب معرفی شوند آنها را قانع خواهد کرد اما اگر به گونه مسائل مستحدثه بیان شوند جاذبه نخواهند داشد.

 

وی با تأکید بر این که احکام سلطانیه شیعه نوشته شود، اظهار داشت: اگر خبرگزاری رسا بتواند به سمتی حرکت کند که هرسال یک کتاب در این زمینه به پژوهشگران تحویل دهد یک خلأ که چندین سال است وجود دارد را پر خواهد کرد؛ اکنون در زمینه ورزش یا رسانه چه مقدار کار فقهی صورت گرفته است؛ حتی در عرصه نظارت بر ولی فقیه که آیا نظارت بر ولی فقیه بر اساس مبنای نصب در مقام ثبوت جایز است یا خیر یا این که کیفیت نظارت چگونه است و ناظرین چه ویژگی باید داشته باشند مشکل وجود دارد.

 

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اجتهاد یک مورد کلیشه ای نیست، خاطرنشان کرد: اگر به مجتهد بگویید چیزی استنباط کن که ما می خواهیم دیگر اجتهاد نیست؛ آنهایی را که با شما موافق نیستند حتی در عرصه ولایت فقیه تحمل کنید؛ در حوزه علمیه باید بحث طلبگی آزاد باشد و به کسی که حرف عمده ای در نقد دارد اجازه داده شود تا حرفش را بزند./1324/پ202/ج

ارسال نظرات