۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۳۱۱۶۷۶
استاد حوزه و دانشگاه:

امام حسن عسکری با صبر و غلبه بر خفقان تشیع را گسترش دادند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصل نژاد گفت: اصل اولیه در سختی ها صبر و توکل بر خدا و قدرت داخلی است؛ امام حسن عسکری(ع) با صبر بر فشار و خفقان غلبه و موفق به رشد و گسترش تشیع شدند.
حجت الاسلام سيد ودود اصل نژاد

حجت الاسلام سید ودود اصل نژاد، معاون تهذیب مدرسه علمیه طالبیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) که فرمود: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»، اظهار داشت: در این حدیث آمده است که ای شیعیان برای ما مایه افتخار و زینت و نه سبب پشیمانی و نقمت باشید.

 


وی با بیان این که علما در این‌باره می فرمایند مردم با مشاهده رفتار و عمل شخص پیرو اهل بیت(ع) بایستی به اهل بیت (ع) و مسلمان بودن افتخار کنند، ابراز داشت: اگر پیرو اهل بیت(ع) اهل خطا و عمل خلاف دین و مروت باشد، این رفتار به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود.

 


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که شیعه بودن افتخار است و باید دیگران را نیز به این
سیر و سلوک دعوت کرد، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی فرموده‌اند که «کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ ألسِنَتِکُم» مبنی براین که مردم را با غیر زبان خود به مذهب خویش دعوت کنید.

 


وی صبر و بردباری امام حسن عسکری(ع) را مهم ترین ویژگی حضرت دانست و اف
زود: امام حسن عسکری(ع) در زمان خفقان و تنگنای سیاسی زمان بنی عباس در منطقه نظامی اسیر بودند و به همین سبب به حسن عسکری معروف هستند که صبر ایشان بسیار کارساز بود.

 


معاون تهذیب حوزه علمیه طالبیه تبریز با بیان این که در هر دوره ای سختی وجود دارد و کسی که به دنبال پیشبرد اسلام واقعی است، باید این مسأله را لحاظ کند، ادامه داد: اصل اولیه در سختی ها صبر و توکل بر خدا و قدرت داخلی است؛ امام حسن عسکری(ع) با جمع صبر و فشار و خفقان موفق به رشد و گسترش تشیع شدند.

 


وی با بیان اینکه خلفای عباسی برای حفظ ریاست به فرزندان خود هم رحم نمی‌کردند، اظهار داشت: این تز ستمگران و مستکبران در طول تاریخ بوده است و امام حسن عسکری(ع) با این افراد به گونه‌ای مدارا کرد تا بتواند حجت خدا و آن ودیعه آسمانی را حفظ کند و حتی عمه ایشان از ولادت امام زمان(عج) خبر نداشتند و نمونه آن هم مادر حضرت موسی(ع) بوده است که خداوند او را از شر دشمنان حفظ کرد.

 


حجت الاسلام اصل نژاد ادامه داد: به خاطر گرمای هوای سامرا حضرت عسکری(ع) در سردابی سکونت داشتند و حضرت مهدی(عج) در آن سرداب متولد شدند و این تهمتی که برخی به شیعیان می‌زنند که امام زمان(عج) از سرداب ظهور می‌کند نادرست است و جریان از این قرار است که محل تولد امام زمان(عج) در سرداب بوده است.

 


وی خاطرنشان کرد: فشار و مراقبتی که دستگاه خلافت عباسی، پس از شهادت حضرت رضا(ع) معمول داشت، چنان دامن گسترده بود که جناح مقابل را با سخت‌ترین نوع درگیری واداشته بود. این جناح نیز طبق ایمان به حق و دعوت به اصول عدالت کلی، این همه سختی را تحمل می‌کرد، و لحظه‌ای از حراست موضع غفلت نمی‌کرد./854/302/ب1

ارسال نظرات