۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۳۱۲۹۰۸
کارشناس مسائل تربیتی:

تربیت از الگوی مشخصی پیروی می‌کند/ والدین در تربیت فرزندان باید همسو باشند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تربیتی با بیان این که تربیت از الگوی مشخصی پیروی می‌کند و والدین در تربیت فرزندان باید همسو باشند، گفت: پدر و مادر الگوی فرزندان هستند و آن ها از رفتار پدر و مادر الگوبرداری می کنند.
کارگاه تربيت ديني کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مسلم داوودی نژاد، کارشناس مسائل تربیتی، امروز در کارگاه تربیت دینی کودک که در مؤسسه سبک زندگی اسلامی مهرجویان برگزار شد، گفت: تفاوت فرزند را در استعداد سنجی در نظر بگیرید.

 

وی خطاب به والدین گفت: تربیت حداقل 21 سال طول می کشد، در هر سنی یک مدل باید عمل کنید، اگر داروی دل درد را برای کمر درد استفاد کنیم، نتیجه ندارد و اثر منفی می گذارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که به نسخه های اهل بیت(ع) اعتماد کنید، اظهار داشت: با توجه به روایت پیامبر اکرم(ص) که فرمودند:« « الولد سیّد سبع سنین، فرزند هفت سال اول سرور است.» باید کودک زیر هفت سال غرق محبت کنید.

 

این کارشناس مسائل خانواده با بیان این که در راستای تربیت فرزند باید نقشه داشته باشیم، عنوان داشت: 7 تا 14 سال، سن مسؤولیت پذیری است. در این سن فرزند باید بداند پدر و مادر حرمت دارند.

 

ما همیشه باید از خودمان شروع کنیم تا نتیجه آن را در فرزند خود ببینیم
وی با اشاره به این که ما همیشه باید از خودمان شروع کنیم تا خودمان و فرزندمان نتیجه بگیریم، گفت: اگر ما خود را درست کنیم، بچه های ما درست می شوند، اگر ما خود را درست کنیم، اطرافیان ما درست می شوند. دیگران را اذیت می کنیم، اگر اذیتمان کنند، دلخور می شویم، غیبت دیگران را می کنیم، اما اگر آن ها غیبت ما را بکنند، ناراحت می شویم.

 

حمید صادقیان، استاد دانشگاه در ادامه این کارگاه گفت: تربیت امری مستمر است؛ چرا که رشد امری مستمر است و هر مرحله نتیجه مرحله قبل است.

 

صادقیان با اشاره به این که رشد مسیر مشخص دارد، عنوان داشت: ترتبیت از الگوی مشخصی پیروی می کند، در تربیت، پدر و مادر باید با هم همسو باشند و یک نقشه برای هدایت فرزند داشته باشند.

 

ائمه معصومین(ع) بر اساس روانشناسی رشد انسان سخن می گویند
این استاد دانشگاه افزود: در تربیت باید هدف والدین مشخص باشد که به چه نقطه پایانی می خواهند برسند؛ چون اگر هدف نداشته باشید، برنامه مشخص ندارید؛ از این رو پدر و مادر باید ترسیم کنند که چه فرزندی برای آن ها مطلوب است. به طور نمونه می خواهید فرزند شما از نظر اجتماعی، اخلاقی، درسی، عاطفی و غیره چگونه باشد.

 

این کارشناس مسائل خانواده به روایاتی که ائمه اطهار(ع) درباره تربیت کودک بیان می کنند، اشاره و ابراز داشت: حضرات معصومین(ع) بر اساس روانشناسی رشد انسان سخن می گویند. این که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند:« فرزند هفت سال اول سرور است.»، چون ایشان مخاطب شناس هستند و می دانند طبیعت کودک در این سن، بازی کردن است و همچنین در سن 7 تا14 طبیعت فرزند این است که اطاعت پذیر والدین باشد.

 

صادقیان عنوان داشت: بهترین مدل تربیت در سن زیر هفت سال برای فرزند، الگوی مناسب بودن است، بدین معنا که پدر و مادر الگوی بچه ها هستند و آن ها از رفتار پدر و مادر الگوبرداری می کنند./1309/202/ب2

ارسال نظرات