۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸
کد خبر: ۳۱۴۸۷۶
استاد حوزه علمیه:

همنشین بد قطعه‌ای از جهنم است

خبرگزرای رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: علی(ع) فرمودند من در بیابان خشک و بی‌آب و علف تنها شده‌ام اما تنهایی شدیدتر و بدتر از همنشین بد ندیدم؛ در جای دیگر می‌فرماید دوست بد قطعه‌ای از جهنم است و دیگر، به کثرت برادران بد مسرور نشوید چرا که بلا است.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه پنجشنبه 15 بهمن در کلاس اخلاقی که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، با اشاره به تأثیرات همنشین و مصاحب بد بر افراد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند خدایا من پناه می‌برم به تو از یار غافل و همنشین بد؛ این بیانگر خطرناک بودن و نهی انسان با دوست بد است.

 

وی افزود: اگر کسی در شرایط زندگی خود با همنشینان غافل قرین شود اسلام او را از مسامهه و سهل انگاری نسبت به این فعل نهی می‌کند به همین سبب ارتباط خود را با این افراد باید قطع کند چرا که ارتباط موثر با هر صاحب غفلتی حرام است.

 

استاد حوزه علمیه بیان داشت: شرط انجام صله‌رحم با بستگان غافل و کافر، عدم تأثیرپذیری از آنان است، مصاحبت با آنان نباید انسان را از خداوند دور کند؛ پیامبر(ص) فرمودند خدایا من به تو از همنشین بد پناه می‌برم.

 

شجاعی ابراز کرد: همنشین خصوصیات خود را به طرف مقابل منتقل می‌کند، به همین سبب انسان وظیفه دارد در این مسأله بسیار با دقت عمل کند.

 

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند انسان اگر تنها باشد بسیار بهتر از آن است که یک همنشین بد داشته باشد اما دوست صالح بهتر از تنهایی است، اظهار داشت: همنشین بد یعنی مصاحبت با او در انسان ایجاد غفلت، بیماری، آلودگی و گناه می‌کند و مصاحبه با فرد احمق موجب عذاب روحی انسان است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به حساس بودن روح انسان، گفت: روح انسان بسیار حساس و تاثیر پذیر است و در تاریکی و نورانیت روحی انسان اثر می‌گذارد به همین دلیل اسلام دقت در انتخاب دوست را تاکید دارد و انتخاب غلط مایه پشیمانی و سرزنش دیگران می‌شود.

 

وی ادامه داد: علی(ع) فرمودند بپرهیز از همنشین بد زیرا او مانند شمشیر برهنه است زمانی که به ظاهر آن نگاه می‌کنی جذاب است اما زخم و اثر او درد آور و سوزان است.

 

استاد حوزه علمیه یادآور شد: انسان باید در انتخاب دوست نه به ظاهر شخص بلکه به باطن او توجه ویژه داشته باشد زیرا باطن اثری ماندگار است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: علی(ع) فرمودند من در بیابان خشک و بی‌آب و علف تنها شده‌ام اما تنهایی شدیدتر و بدتر از همنشین بد ندیدم؛ در جای دیگر می‌فرماید دوست بد قطعه‌ای از جهنم است و دیگر، به کثرت برادران بد مسرور نشوید چرا که بلا است./813/202/ب2

ارسال نظرات