۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۳۱۷۵۱۵
کارشناس مسائل خانواده:

سقط جنین و طلاق دو عامل اصلی کاهش جمعیت در کشور است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام وحیدپور با اشاره به بهانه برخی برای سقط جنین مبنی براین که معتقدند ما وضع مالی خوبی نداریم و نمی توانیم بچه های زیادی داشته باشیم، گفت: نداری و فقر مجوز سقط جنین شمرده نمی شود و هیچ وقت در شرع این گونه موارد عذر نیست مثل فقر که مجوز سرقت نیست.
حجت‌الاسلام وحيدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس برنامه های صدا و سیما و بیان کننده احکام حرم مطهر حضرت معصومه(س) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به یکی از بخش های مهم احکام شرعی یعنی خانواده، اظهار  داشت: مسائل خانواده قسمت های مهمی دارد که یکی از موارد مهم آن فرزندآوری است که متأسفانه می بینیم امروز در کشور ما رشد جمعیت رو به کاهش است که خطری بزرگ محسوب می شود و به همین جهت شرع مقدس احکامی را برای فرزند آوری مشخص کرده است.

 

وی افزود: یکی بحث های مهم در فرزندآوری سقط جنین حرام است که احکام مهمی دارد؛ گاهی به گوش می رسد به آسانی این کار را انجام می دهند و برخی از مراکز پزشکی که به دنبال منافع مالی هستند سقط را انجام می دهند در حالی که باید قبح این کار گوشزد شود و متأسفانه در محافل و مجالس مذهبی این طور احکام بیان نمی شود و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

حجت الاسلام وحیدپور با بیان این که سقط جنین گناه بسیار بزرگی است به ذکر چند نکته اساسی پرداخت و عنوان کرد: نخست این که فرق نمی‌کند بچه در چند ماهگی سقط شود و در هر صورت دیه دارد؛ فقط در چهار ماهگی چون روح در آن دمیده می شود در این صورت گناه قتل نفس برای سقط کننده نوشته می شود و دیه انسان کامل دارد که اگر فرزند سقط شده پسر باشد 750 مثقال طلا که دیه کامل مرد است و اگر دختر باشد دیه کامل یک زن یعنی  نصف دیه مرد را باید بپردازد.

 

وی ادامه داد: سقط جنین گناه بزرگی است که هم توبه لازم دارد و هم دیه؛ حتی اگر خدایی ناکرده زنی با رابطه نامشروعی باردار شود باز هم حق سقط وجود ندارد چون فرزندی هم که از راه حرام باشد فرزند این مرد و زن است و به آن دو محرم است و فقط مسأله ارث بردن دراین جا وجود ندارد ولی سقط او حرام است و دیه دارد.

 

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به بهانه برخی برای سقط جنین مبنی براین که معتقدند ما وضع مالی خوبی نداریم و نمی توانیم بچه های زیادی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: نداری و فقر مجوز سقط جنین شمرده نمی شود و هیچ وقت در شرع این گونه موارد عذر نیست مثل فقر که مجوز سرقت نیست و یا بهانه دیگری مبنی بر این که بارداری ناخواسته بوده است هم بهانه نمی شود بله اگر خانواده ای فرزند نمی خواهد باید پیش گیری کند؛ اما اگر نطفه منعقد شد دیگر راه سقط وجود ندارد.

 

وی عنوان داشت: برای جلوگیری از بارداری مرد و زن خود را عقیم دائمی کنند و بسیاری از مراجع عقیم کردن دائمی را حرام می دانند هرچند در سالهای گذشته در کشور ما انجام می شد ولی اگر کاری در بدن برای باردار نشدن موقت زن صورت بگیرد که ضرری برای مرد و زن نداشته باشد مشکلی ندارد؛ البته این هم باید با نظر مرجع تقلید صورت بگیرد.

 

حجت الاسلام وحیدپور با اشاره به مجوز سقط جنین در موارد خاص و ضروری تصریح کرد به ندرت در موارد خاصی قبل از دمیده شدن روح در جنین مجوز سقط  با مشورت مرجع تقلید صادر می شود البته اگر مسأله مهم و ضروری باشد؛ اما بعد از چهار ماهگی و دمیده شدن روح در جنین تحت هیچ شرایطی مجوز سقط وجود ندارد.

 

وی در پایان ابراز تأسف کرد: امروزه در کشور ما در کنار گناه بزرگ سقط جنین، مسائل دیگری مثل ازدواج های دیرهنگام و طلاق ها باعث شده است که جمعیت این کشور اسلامی پایین باشد که باید اصلاح شود./1330/202/ب2

ارسال نظرات