۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۱۷۶۶۲
حجت‌الاسلام سرلک:

ضرورت بازنگری‌ آسیب‌های اجتماعی مبتنی بر نگاه وحیانی و انقلابی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مناسبات اجتماعی را نیازمند بازنگری با نگاه وحیانی و انقلابی خواند و گفت: بخش‌های علمی و فکری جامعه در بحث آسیب‌های اجتماعی که به دلیل تغییر نگرش‌ها و تمایلات ایجاد می‌شود به شدت کوتاهی کرده‌اند.
حجت الاسلام علي سرلک، نماينده ولي فقيه در دانشگاه هنر

حجت الاسلام علی سرلک، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و راهکار پیشگیری از آنها در جامعه اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی عبارت است از رفتارهای عمومی جامعه که به صورت طبیعی و هنجار شده است و با چارچوب‌های دینی همخوانی ندارد که در دو سطح قرار دارد.

 

وی ابراز داشت: سطح نخست آسیب‌های اجتماعی رفتارهای ظاهری هستند و نمونه‌اش در پدیده‌ای به نام بدحجابی یا بی‌حجابی، پرخاشگری، وقت‌کشی و سد معبر نمایان می‌شود که ظاهر هستند و می‌توان آنها را اندازه‌گیری کرد و مقدارش را توضیح داد و بخش عمده‌ای از پدیده‌های اجتماعی در این قسمت قرار دارند و به صورت معمول نیز به این آسیب‌ها واکنش نشان داده می‌شود.

 

کارشناس صدا و سیما افزود: این لایه رویین که در جای خودش مهم است و باید به آن توجه شود، بخش مبنایی و درونی به اسم ناهنجاری‌های اعتقادی، گرایشی و افکاری دارد؛ این که به عنوان مثال مدرنیته با همه ابعاد و اضلاعش با هیمنه‌ای که به اسم تکنولوژی و فرهنگ در قالب تولیدات سینمایی و هالیودی دارد، به تدریج پذیرش و تلقی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر هویت زنان در جامعه دچار دگردیسی شود و با مبانی مدرنیته و انسان شناسی غربی و بریده از وحی و خدا و پیامبر(ص) بازتولید ‌شود، این ناهنجاری اصلی است که به نظر می‌رسد بدون این که بخواهیم کسی را مقصر بدانیم در حوزه‌های فکری و چشمه‌های جوشانی که باید منابع و زمینه‌های اصلی ارتزاق فکری باشند، کم‌کاری شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه به ضعف تولیدات فکری در عرصه‌های مختلف اشاره و تأکید کرد: در فضای حوزه و دانشگاه به قدر کفایت و نیاز برای پرسش‌ها و نیازهای جاری یک زندگی جمعی و اجتماعی، کالای معرفتی تولید نشده است، البته انتظار هم این نیست که در این چند دهه‌ای که از انقلاب گذشته و حدود 10 سال از آن را جنگ داشته‌ایم و با فشارها و تهدیدهایی که وجود دارد در همه حوزه‌ها تولیدات فکری به حد کافی وجود داشته باشد، اما بالاخره به سمت این هدف نیز حرکت نکرده‌ایم.

 

وی با اشاره به کم‌کاری دولت‌ها در عرصه‌ فرهنگ به عنوان متولیان فرهنگ جامعه ابراز داشت: گویی برخی کسانی که در جایگاه اثر هستند به گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار ما انقلاب نکرده‌ایم و نیازی به تغییر و تحول نبوده و بنا نبوده  است در جامعه و در دنیا تحولی رخ دهد و انگار یک اتفاق رفرمی و شکلی بوده است.

 

حجت الاسلام سرلک مناسبات اجتماعی را نیازمند بازنگری با نگاه وحیانی و انقلابی خواند و یادآور شد: به نظر می‌رسد اصل آسیب‌های اجتماعی به دلیل تغییر نگرش‌ها و تمایلات است بدون این که بخواهیم مقصری مشخص کنیم، در این زمینه بخش‌های علمی و فکری جامعه به شدت کوتاهی کرده‌اند و خودشان نیز دچار این فریب و اشتباه شده‌اند که گویا مناسبات اجتماعی نیاز به بازنگری‌هایی مبتنی بر نگاه وحیانی، انقلابی و دینی ندارد./908/ت302/ی

ارسال نظرات