احیای ایام فاطمیه زندهنگهداشتن مسیری است که پیامبر برای امت مشخص کرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین نظریمنفرد عصر امروز در مراسم عزای ایام فاطمیه که در دفتر حضرت آیتالله فاضللنکرانی(ره) در قم برگزار شد، خاطرشان کرد: احیای ایام فاطمیه در حقیقت احیای مسیر و راهی است که پیامبر برای امت مشخص کرد و اگر حرکت صدیقه طاهره(س) نبود، چه بسا امروز ما نمیدانستیم کدام مسیر را بایستی اتحاذ کنیم.
این کارشناس دینی اظهار داشت: موضعگیری حضرت فاطمه(س) با توجه به مقامش که صدیقه و معصومه است، در برابر آن حرکتی که در سقیفه انجام شد و فرد دیگری به جای پیامبر نشست، برای آیندگان مسیر را روشن کرد.
وی با اشاره به عداوت عایشه با حضرت زهرا(س) تصریح کرد: عایشه ارتباط خوبی با حضرت فاطمه(س) نداشت و نبودن این ارتباط خوب را ابن ابی الحدید بررسی کرده و جهاتی را نقل می کند که یکی از دلایل آن، فرزند رسول خدا بودن آن حضرت است و فرزند نداشتن عایشه است.
حجتالاسلام والمسلمین نظریمنفرد افزود: ابنحدید دلیل دیگر را این میداند که پیامبر احترام ویژهای برای حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) قائل بود؛ و تعابیری از عایشه به نقل از پیامبر(ص) درباره حضرت زهرا(س) نقل شده است.
این کارشناس دینی به بیان دلیل نقل احادیث فضیلت از سوی عایشه پرداخت و گفت: چه شد که عایشه این روایات فضایل را درباره حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) نقل کرده است؛ بنی امیه عایشه را برای بهرهمندی به ویژه بعد از شهادت حضرت علی(ع) به عنوان راویهالاسلام در برابر اهل بیت(ع) بزرگ کردند و میگویند سال 56 یا 57 قمری که معاویه سفری به حج داشت و بنا داشت برای یزید از بزرگانی مثل امام حسین(ع) و عبدالله بن زبیر و غیره بیعت بگیرد، وقتی به مدینه آمد و سخنرانی کرد، عبدالرحمن بن ابی بکر اعتراض کرد و گفت خلافت را به صورت وراثت در آوردید و این سبب شد در مسیر راه مکه که عبدالرحمن با عایشه میرفت(اَبَوِینی بودند)، در بین راه ناگهانی مُرد که معتقدند این مرگ، مرگی عادی نبود و معاویه، عبدالرحمن بن ابی بکر را زهر داد و این کار در کارنامه بنی امیه کار دوری نیست و نمونه آن را تاریخ ثبت کرده و رقبای خود را می کشتند و میگویند بعد از این اتفاق رابطه میان عایشه و بنی امیه به هم خورد و عایشه عمر زیادی هم بعد از این ماجرا نکرده و دلیل بیان احادیث فضیلت درباره امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) در آن زمان از سوی عایشه، به خاطر این قضیه بوده است./822/202/ب2