۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۱۹۹۹۴
آیت الله سبحانی:

اتاق فکر بین الملل در حوزه تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه اسلام یک دین جهانی است که مستشرقان درصدد اقلیمی جلوه دادن آن هستند، بر لزوم تشکیل اتاق فکر بین الملل در حوزه علمیه تأکید کرد.
سومين همايش حوزه و عرصه بين الملل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در سومین همایش حوزه و عرصه بین الملل که امروز با عنوان «رسالت جهانی حوزویان» در مجتمع امام کاظم(ع) قم برگزار شد، گفت:  آیین اسلام آیین جهانی است و خاتم است که دو مقوله باید از هم جدا شوند. اسلام آیین اقلیمی نیست بلکه جهانی به شمار می آید.

 

وی افزود: مستشرقان که سربازان بی نام و نشان استعمار هستند، تلاش می کنند اسلام را آیینی اقلیمی معرفی کنند و پیامبر(ص) فقط برای جهان عرب مبعوث شده است. در این باره ادله ای هم دارند که جزء تخیلات است.

 

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: تجزیه و تحلیل ماهیت اسلام نشان می دهد که اسلام یک آیین جهانی است، آیات قرآن متوجه همه مردم است، معارفی نظیر بهشت این مساله را اثبات می کند که قرآن برای همه بشریت است نه فقط مکه و مدینه.

 

این مرجع تقلید با اشاره به جنبه اخلاقی سوره حجرات و همچنین قوانین اسلام نظیر طلاق و نکاح اظهار داشت: علامه طباطبایی می فرماید احکام اسلام کاملا فطری هستند و خاستگاه آن فطرت انسان به شمار می آید، فطرت انسان نیز جهانی است و به یک اقلیم خاص تعلق ندارد.

 

وی ادامه داد: خطابات قرآن کریم و تأکید بر مبعوثیت پیامبر(ص) برای همه مردم و نامه های پنجگانه حضرت محمد(ص) به برخی پادشاهان آن دوران که خارج از جزیرة العرب بودند، بر جهانی بودن دین اسلام تأکید می کند.

 

حضرت آیت الله سبحانی از حجه الوداع به عنوان یکی دیگر از دلایل جهانی بودن اسلام یاد کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) هنگامی که نامه ها را می نوشت افرادی را انتخاب می کرد که در آنجا زندگی کرده یا با این اماکن در ارتباط بودند تا شرایط آنجا را بدانند و پیام را متناسب با آن مکان بنویسند.

 

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه مبلغ باید محتوا داشته باشد و با آشنایی از معارف مورد نیاز آن کشور و منطقه اعزام شود، گفت: برخی از کتاب های شیعه تالیف شده به زبان انگلیسی نتوانسته با فکر و فرهنگ آن کشورها هماهنگ باشد. بخش بین الملل حوزه باید اتاق های فکری خاصی داشته باشد تا محتوا را در اختیار مبلغ قرار دهند.

 

وی با اشاره به حضور بیش از 5 هزار مبلغ از کشور ترکیه در خارج از این کشور، خاطر نشان ساخت: باید محتوا را بسازیم و سپس مبلغ اعزام کنیم تا بتواند شهر و کشوری را منقلب کند. حضرت آیت الله بروجردی این در را به روی ما گشود و اولین مسجد را در آلمان در کنار دریاچه ساخت و اولین مبلغ را در سال 1335 ارسال کرد که باید ببینیم پس از ایشان چه اقداماتی انجام داده ایم.

 

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: در سفری که به نخجوان داشتم، مشاهده کردم که ترکیه در این منطقه شیعه اثنی عشری نشین، دانشگاهی ساخته است، در حالی که ما نتوانسته ایم اقدام خاصی انجام دهیم.

 

این مرجع تقلید در پایان از آیت الله تسخیری به عنوان یکی از افتخارات شیعه یاد کرد و گفت: از شورای مدیریت که به این بخش توجه کرده اند و معاونت بین الملل را تاسیس کرد، تشکر می کنم که بحمدلله قدم هایی برداشته شده است. اگر راهی که علمای پیشین به ویژه حضرت آیت الله بروجردی را رفت، برویم آینده خوبی خواهیم داشت./980/پ202/ج

ارسال نظرات