۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۳۲۰۱۰۵
مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا:

تحصیل بانوان در حوزه به تحکیم بنیان خانواده کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) گفت: تحصیل خواهران در حوزوه سبب می شود تا خواهران بتوانند در ساختار خانواده هایشان، تغییرات مهمی از جهت مذهبی، اعتقادی و احکام شرعی به صورت سالم و کامل و به دور از بدعت های زمانه اعمال کنند.
مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران

مرجان اعتمادیان مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت تحصیل دختران در مدرسه علمیه، گفت: تحصیل خانم ها در مدارس علمیه فی نفسه خیلی خوب است، به ویژه اگر در امور فرهنگی و در حوزه دروسی باشد که این دروس بتواند در ارتقای سطح علمی و فرهنگی خانواده هایشان موثر باشد، مخصوصا که خانم ها به تربیت نسل بعدی مکلف هستند و از دامن آنهاست که نسل های آینده می توانند به خوبی رشد و پرورش یابند.

 

وی افزود: تحصیل در علوم حوزوی موجب می شود تا خواهران بتوانند در ساختار خانواده هایشان، تغییرات مهمی چه از جهت مذهبی، چه از جهت اعتقادی و چه از جهت احکام شرعی، به صورت سالم و کامل و به دور از بدعت های زمانه، اعلام و اعمال کنند که از این طریق می توانند بسیار کمک احوال خانواده باشند.

 

اعتمادیان تصریح کرد: توصیه ما به طلبه ها این است که فقه پویا(منظور فقه روز است و فقیه با توجه به شرایط روز احکام دینی را استنتاج می کند) را به درستی یاد بگیرند چرا که قطعا در این صورت می توانند خانواده را در زمینه علوم دینی واقف و آگاه کنند؛ به طور مثال مادری که فقه بداند، قطع یقین وسواسی نخواهد شد و دین را سخت نخواهد گرفت.

 

وی در ادامه گفت: خواهران این مدرسه براساس برنامه و تدبیر مرکز مدیریت خواهران، علوم را یاد می گیرند و انشاءالله که طلبه‌ هایی آگاه به مسائل دینی و شرعی و اعتقادی روز باشند تا بتوانند اطلاعات خود را با زبان و نیاز روز به نسل بعد از خود انتقال دهند.

 

اعتمادیان در ادامه در خصوص کارایی تحصیل کردگان حوزه خواهران برای جامعه، ابراز کرد: کارایی اولیه آن که نباید از نظر جامعه و خانواده ها مغفول بماند، تربیت خود فرد و تربیت نسل بعد از خودش است؛ از سایر کارایی‌های تحصیل کردگان می توان به مواردی همچون؛ فعالیت در حوزه علمیه به صورت معلم، مدرس، محقق و پژوهشگر با توجه به شرایط و استعداد هر طلبه اشاره کرد؛ چرا که یک مدرس خوب می تواند دلسوزانه و عاشقانه تدریس کند و یک محقق و پژوهشگر خوب می تواند مبانی فکری خوبی را در جامعه زنده کند.

 

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: قطعا در تمامی حوزه ها، مدیران و همکاران تلاش می کنند که اساتید بهتری داشته باشند؛ ما هم یکی از همین امتیازها را داریم که اساتید خوبی در این مدرسه تلاش می کنند و از آنها می خواهیم که بیشترین بهره را از جهت آموزشی و علمی به طلبه ها برسانند.

 

اعتمادیان اظهار داشت: به همت هیأت امناء و کادر و اساتید مدرسه، شرایط تحصیل را تا حد امکان برای طلبه ها فراهم کرده ایم و همیشه از همکاران می خواهیم بیش از آنچه که در ظرفیت حوزه است تلاش کنند؛ چرا که ما اینگونه فکر می کنیم که این تلاش ها، نه درحد وظیفه بلکه باید درحد زکات علم خودشان باشد.

 

وی با بیان اینکه شرایط پذیرش در این مدرسه هم مانند شرایط عمومی پذیرش در سایر مدارس علمیه است، افزود: در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) هم در ترم مهر و هم در ترم بهمن پذیرش انجام می شود از این رو پذیرش ترم بهمن در این مدرسه شاید یکی از ویژگی‌ هایی باشد که تنها چند مدرسه انگشت شمار از این امتیاز برخوردارند.

 

اعتمادیان در ادامه گفت: ترم بهمن محسناتی دارد که موجب می شود خانم ها با توجه به شرایط مختلف مثل تشکیل خانواده و بارداری و زایمان اگر بخواهند یک ترم مرخصی بگیرند یا اگر واحدهای کمتری در یک ترم بردارند، به اندازه یک ترم عقب می افتند نه به اندازه یک سال.

 

وی اشاره کرد: یکی از امکانات رفاهی در این مدرسه وجود مهد کودک است؛ هم برای نوزادان، هم برای بچه های قبل از سن پیش دبستانی؛ که این شرایط فرصتی است برای طلبه ها که با امنیت و آرامش کافی بتوانند به تحصیل بپردازند.

 

اعتمادیان در پاسخ به این سوال که آیا از طلبه هایی که در این مدرسه فارغ التحصیل می شوند در پایان دوره ها به عنوان استاد استفاده می کنند، گفت: در صورت تمایل، طلبه ها باید در پایان سطح 3، از مرکز مدیریت حوزه خواهران مجوز لازم را اخذ و بعد از گذراندن آزمون مخصوص و در صورت دارا بودن سایر شرایط لازم، به عنوان استاد معرفی می شوند و می توانند فعالیت خود را شروع کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک دوره طرح ولایت به صورت فشرده برای تابستان سال 1395 در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) دایر خواهد شد که این مدرسه از میان طلبه های مدارس علمیه خواهران، البته با تعداد ظرفیت محدود، ثبت نام به عمل می آورد؛ از این رو این دوره شامل گذراندن دروس کتاب های آیت الله مصباح یزدی می باشد که اساتید آن از طرف موسسه آیت الله مصباح معین می شوند و برنامه ریزی کلاس ها و دروس نیز از سوی همین موسسه انجام می شود و اولویت ثبت نام با طلبه‌های مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) است.

 

مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) در سال 1376 در محله پونک تهران زیر نظر مرکز مدیریت حوزه خواهران به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر متولی این مدرسه آیت‌ الله علم الهدی امام جمعه مشهد است./966/302/ب1

ارسال نظرات