۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۲۰۳۷۲
همزمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا؛

پیکر مطهر چهار شهید گمنام در خراسان شمالی تشییع و تدفین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، پیکر مطهر چهار شهید گمنام در این استان تشییع و تدفین می‌شود.
شهيد گمنام

سرهنگ احیا محمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از تشییع و تدفین پیکر مطهر چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس در این استان خبر داد و افزود: پیکر مطهر این شهدای تازه تفحص شده، یکشنبه بیست و سوم اسفندماه جاری برابر با سوم جمادی‌الثانی، سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام در خراسان شمالی تشییع و تدفین می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه این مراسم هم‌زمان با سراسر کشور در مرکز استان، برگزار می‌شود، اظهار کرد: پیکر مطهر چهار شهید، بعد از تحویل در فرودگاه مشهد مقدس، از مسیر فاروج و شیروان به مرکز استان انتقال می‌یابند.

 

سرهنگ امیری با بیان اینکه مراسم استقبال از پیکر مطهر این شهدای گمنام، شنبه، بیست و دوم اسفندماه جاری در محل میدان آزادگان بجنورد برگزار می‌شود، اضافه کرد: مراسم وداع با شهدا نیز هم‌زمان با شب شهادت حضرت فاطمه(س) در محل مسجد انقلاب بجنورد با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، اقشار مختلف مردم و مسؤولان استانی و شهرستانی برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه مراسم تشییع پیکر مطهر این چهار شهید گمنام نیز در سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در بجنورد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از تشییع در بجنورد، پیکر مطهر دو تن از شهیدان در شهر پیش‌قلعه از توابع شهرستان مانه و سملقان و پیکر دو تن دیگر نیز در شهر حصار گرمخان از توابع شهرستان بجنورد به خاک سپرده می‌شوند.

 

سرهنگ امیری گفت: بیست و سوم اسفندماه جاری، هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، پیکر مطهر 111 شهید دوران دفاع مقدس که به تازگی از سوی کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح تفحص شده‌اند در 17 استان کشور و 61 نقطه تشییع و خاک‌سپاری می‌شوند که از این تعداد، چهار شهید گمنام، سهم خراسان شمالی است.

 

وی اضافه کرد: پیکر مطهر این شهدا در مناطق عملیاتی فاو، ام الرصاص، شلمچه، مجنون، شرق دجله، زبیدات و کردستان عراق توسط گروه‌های تفحص کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تفحص شده است.

 

سرهنگ امیری در ادامه با اشاره به این‌که تاکنون 44 شهید گمنام در بوستان‌ها، مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اداری استان خراسان شمالی تدفین شده‌اند، افزود: گلزار این شهدای گمنام اکنون به زیارتگاه‌های مردم استان بدل شده و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی نیز با مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول برای این زیارتگاه‌های لاله‌های گمنام، المان‌ها و یادمان‌های زیبایی را طراحی و اجرا کرده است.

 

وی ادامه داد: از 44 شهید گمنامی که تاکنون در خراسان شمالی دفن شده‌اند 15 شهید در بجنورد، هفت شهید در شیروان، پنج شهید در جاجرم، دو شهید در مانه و سملقان، پنج شهید در اسفراین، دو شهید در شهر راز، پنج شهید در فاروج و دو شهید نیز در گرمه به خاک سپرده شده‌اند.

 

سرهنگ پاسدار امیری با بیان این‌که شهدای گمنام تقریباً در تمامی شهرهای خراسان شمالی تدفین شده‌اند، اضافه کرد: تاکنون در شهر پیش قلعه، مرکز بخش مانه شهرستان مانه و سملقان، هیچ شهید گمنامی دفن نشده بود و مردم این شهر به‌شدت درخواست میزبانی از شهدای گمنام را داشتند که این درخواست با تفحص شهدای گمنام جدید و انتقال پیکر مطهر آن‌ها، هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اجابت می‌شود.

 

به گفته وی پنج الی شش هزار نفر از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در خاک عراق هستند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

 

گفتنی است، استان 925 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای 2 هزار و 775 شهید، 7 هزار و 43 جانباز، 400 آزاده و 35 هزار رزمنده است که در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن برای حراست از کشور و نظام جان‌فشانی کردند.

 

گفتنی است، 72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده و بیش‌ترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند./9314/302/ب2

ارسال نظرات