۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۳۲۰۸۶۱
مدیر حوزه علمیه مازندران:

پژوهش رکنی جدایی ناپذیر از حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش رکنی جدایی ناپذیر از حوزه است و باید با شیوه ای هدفمند و اثربخش تقویت شود، تصریح کرد: فعالیت های آموزشی نیز در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.
مدير حوزه علميه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه شورای استانی جشنواره علامه حلی با اشاره به استقبال بالای طلاب مدارس علمیه از این جشنواره استانی گفت: ارسال بیش از هزار اثر به دبیرخانه استانی این جشنواره نشان دهنده علاقه طلاب به انجام فعالیت های پژوهشی است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که پژوهش به معنای فرایند نظامند و علمی که در برخورد با یک مسأله، سؤال یا شبهه به حل آن بپردازد، است، افزود: به عبارتی تحقیق و پژوهش تلاش منظم برای رسیدن به حقیقت است. 

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که امروزه یکی از کلیدی ترین مباحث در امر پژوهش جهت رسیدن به خلاقیت و نظریه پردازی بحث تولید های روش شناختی است، تصریح کرد: عدم تولیدات روش شناختی در پژوهش های حوزه های علمیه یک ضعف است که باید جبران شود. 

 

وی فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد.  

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود. 

 

وی حوزه های علمیه را مهم ترین مرکز تولید علوم دینی معرفی کرد و با بیان این که این مرکز مهم دینی نقش مهمی در تغذیه فکری جامعه اسلامی بر عهده دارد، بیان داشت: در گذری کوتاه بر زندگی علما و بزرگان دینی خواهیم دید روح پژوهش همواره در جریان زندگی آنها کاملاً پویا و فعال بوده است.  

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که باید نگاه فعالیت های پژوهشی در میان طلاب تقویت شود، گفت: مسأله پژوهش باید به شیوه ای هدفمند و با سازوکاری مشخص در مدارس علمیه دنبال شود تا به یک نتیجه مثبت ختم شود.  

 

مدیر حوزه علمیه مازندران، تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود.  

 

حجت الاسلام طاهری وجود کتابخانه های مجهز و نرم افزاری پژوهشی را ضرورت تقویت پژوهش در حوزه دانست و خاطرنشان کرد: ساماندهی کتابخانه ها و غنی سازی علمی و پژوهشی در حوزه از ضرورت های مهم در تقویت روح پژوهش در حوزه است.

 

وی با بیان این که حوزه علمیه در مقوله پژوهش باید قوی تر عمل کند، ادامه داد: باید راه کارهای برون رفت از وضعیت پژوهشی امروز مدارس علمیه تبیین و بررسی شود تا شاهد رونق این مسأله جدایی ناپذیر در حوزه باشیم.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نخستین جشنواره علامه حلی در استان اشاره کرد و آن را فرصتی جهت شناسایی استعدادهای پژوهشی و همچنین رونق فعالیت های پژوهشی در مدارس علمیه عنوان کرد.

 

وی  با اشاره به این که خوشبختانه ظرفیت های پژوهشی بالایی در مدارس علمیه استان نهفته است که باید شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: باید از توانمندی و ظرفیت بالای این طلاب در تقویت فعالیت های پژوهشی مدارس بهره گرفت.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که ما امروز در مدارس علمیه نیازمند شناسایی و پرورش طلاب پژوهش گر هستیم، تصریح کرد: پژوهش در مدارس علمیه باید همانند مسائل تهذیبی و آموزشی به یک فرهنگ تبدیل شود.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که پژوهش به عنوان یک علم نیازمند آموزش صحیح است، بیان داشت: به حتم با برنامه ریزی مناسب و هدفمند در مدارس علمیه و بهره گیری از ابزارها و ظرفیت های موجود می توان طلابی پژوهشگر در حوزه پرورش داد.

 

وی با تأکید براین که پژوهش رکنی جدایی ناپذیر از حوزه است و باید با شیوه ای هدفمند و اثربخش تقویت شود، تصریح کرد: فعالیت های آموزشی نیز در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود./950/

ارسال نظرات