۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۲۱۱۰۶
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

کپی برداری مهم ترین آسیب پژوهش طلاب حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، کپی برداری را مهم ترین آسیب موجود در آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی استان عنوان کرد و گفت: متأسفانه در بررسی های ابتدایی آثار این معضل کاملاً قابل مشاهده است و مقالات ارسالی کیفیت لازم را برای داوری در مرحله بعدی برخوردار نیست.
معاون پژوهش حوزه علميه مازندران

حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به ارسال بیش از هزار اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره استانی علامه حلی گفت: در حال حاضر کار بررسی اجمالی این آثار از سوی گروه های تخصصی علمی انجام شد و به زودی بررسی تفصیلی آثار نیز آغاز خواهد شد.

 

وی کپی برداری را مهم ترین آسیب موجود در آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی استان عنوان کرد و افزود: متأسفانه در بررسی های ابتدایی آثار این معضل کاملاً قابل مشاهده است و مقالات ارسالی کیفیت لازم را برای داوری در مرحله بعدی برخوردار نیست.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه در دوران تحصیلی باید با روش تحقیق به خوبی آشنا شود، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم آشنایی طلاب با روش تحقیق و فنون نویسندگی، مقالات آنها از استانداردهای لازم پژوهش برخوردار نیست.

 

حجت الاسلام زارع با تأکید بر این که توجه به مقوله پژوهش در حوزه باید از حالت شعار خارج شده و در عمل به آن توجه شود، ادامه داد: به حتم یکی از زیرساخت های مهم برای تحقق تحول در حوزه موضوع پژوهش خواهد بود.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران، فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود. 

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که جالی روش تحقیق و مهارت های نویسندگی در کتب آموزشی حوزه علمیه خالی است، ادامه داد: باید طلاب از همان پایه های نخست با روش های تحقیق و مهارت و شیوه های نگارش مقالات آشنا شوند.

 

وی با بیان این که باید در کنار واحدهای متعدد آموزشی در حوزه روش تحقیق نیز اضافه شود، گفت: اگر طلبه از همان ابتدا با شیوه های نوشتن مقاله آشنا شود به حتم در پایه های بالا می توانیم شاهد پرورش طلابی پژوهشگر در حوزه باشیم.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که سیستم فعال در مدارس علمیه کاملاً آموزشی است، افزود: باید آموزش در مدارس پژوهش محور باشد.

 

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که متأسفانه برگزاری دوره های آموزشی روش تحقیق نیز برای اساتید و مدارس علمیه اثرگذار نبود، خاطرنشان کرد: اساتید مدارس علمیه رغبت چندانی از این دوره ها نشان ندادند و تنها به عرصه آموزشی عادت کرده اند.

 

وی در ادامه سخنان خود از راه اندازی کتابخانه مرجع در حوزه علمیه مازندران خبر داد و گفت: امیدواریم به زودی یک کتابخانه جامع و مجهز به منظور تقویت فعالیت های پژوهشی در حوزه علمیه مازندران در استان راه اندازی کنیم.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید به دنبال کیفی سازی مقالات ارسالی به دبیرخانه جشنواره علامه حلی باشیم، تصریح کرد: امسال با توجه به این که مازندران میزبان نخستین جشنواره علامه حلی بود خوشبختانه مقالات خوبی به دبیرخانه ارسال شد که امیدواریم در سال های آتی شاهد کیفی تر شدن مقالات ارسالی باشیم./950/302/ب3

ارسال نظرات