۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۳۲۱۶۸۷
هم‌زمان با سالگرد شهادت حضرت فاطمه؛

همایش «بانوان زهرایی» در امامزادگان شاخص خراسان شمالی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: هم‌زمان با شام شهادت حضرت فاطمه (س)، تجمع‌های «بانوان زهرایی» با شرکت بانوان فاطمی این استان در هفت امامزاده شاخص شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی برگزار می‌شود.
همايش بانوان زهرايي

حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با تسلیت فرارسیدن سوم جمادی‌الثانی، سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: هم‌زمان با ایام شهادت دخت نبی مکرم اسلام و ایام فاطمیه دوم، طرح سوگواره یاس نبوی در 27 امامزاده شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی با هدایت و مدیریت حدود 30 روحانی مبلغ اعزامی از حوزه‌های علمیه قم و مشهد و نیز مدارس علمیه داخلی استان برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طرح مزبور به مدت یک هفته از بیستم تا بیست و ششم اسفندماه در حال برگزار است، ادامه داد: در سوگواره یاس نبوی در امامزاده‌های استان برنامه‌هایی از قبیل برگزاری اجتماع رهروان یاس نبوی، تبلیغ وقف فاطمی، اجرای برنامه‌های عزاداری، میزبانی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی، برپایی خیمه‌های معرفت، غرفه‌های کودک و نوجوان، مشاوره وقف و عفاف و حجاب و قرائت دعای خاصه حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود.

 

این مسؤول عمل به رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی، آشنایی مردم با سنت اهل‌بیت (ع) و نحوه و سیره زندگی حضرت زهرا (س)، تبلیغ فرهنگ فاطمی و ترویج وقف به نیت دخت نبی مکرم اسلام (ص) را برخی از اهداف برگزاری سوگواره یاس نبوی در امامزاده‌های استان ذکر کرد.

 

حجت‌الاسلام سهرابی اضافه کرد: فردا در سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، از ساعت 9 صبح تا اذان ظهر برنامه خطبه‌خوانی و قرائت زیارت آن حضرت در امامزاده‌های استان برگزار خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در غروب سالگرد شهادت دخت نبی مکرم اسلام نیز تجمع بانوان زهرایی استان در هفت امامزاده شاخص شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی با شرکت بانوان فاطمی این استان برگزار می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: افزون بر این در شامگاه سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، مراسم شام غریبان و شمع‌گردانی در امامزاده‌ها نیز با شرکت اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی ادامه داد: همچنین دو هزار جلد کتاب با عنوان «زندگی به سبک مادر» در سوگواره یاس نبوی استان توزیع شده که در پایان به افرادی که به سؤالات مندرج در این کتاب پاسخ صحیح بدهند، جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های شاخص این نهاد در سالگرد شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: هم‌زمان با شب شهادت دخت نبی مکرم اسلام، مراسم تشیع نمادین حضرت زهرا (س) نیز در جوار امامزاده فخرالدین ایور برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: این مراسم که طی چند سال گذشته به همت هیأت‌های مذهبی و جوانان شهر ایور اجرا می‌شود با استقبال خوب مردم روبرو شده، از این رو هرسال با کیفیت بهتر همراه با برنامه عزاداری، سینه‌زنی و سخنرانی برگزار می‌شود.

 

به گفته حجت‌الاسلام سهرابی مراسم تشیع جنازه نمادین حضرت فاطمه زهرا (س) از مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهر ایور آغاز شده و تا امامزاده فخرالدین نعمت‌الله این شهر ادامه خواهد داشت.

 

گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادی‌الاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادی‌الثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری می‌کنند.

 

علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق می‌دانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادی‌الاول را فاطمیه اول می‌دانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادی‌الثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم می‌نامند.

 

البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبول‌تر بوده و به همین دلیل نیز مراسم‌ ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، باکیفیت و کمیت بیشتری برگزار می‌شود.

 

یادآور می‌شود، در استان خراسان شمالی که در مسیر تردد زائران حرم علی بن موسی‌الرضا (ع) و گردشگران شمال کشور واقع شده، 156 امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد./9314/302/ب1

ارسال نظرات