۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۳۲۱۷۴۱
استاد حوزه و دانشگاه:

جامعه اسلامی نیازمند توجه بیشتر به سیره زندگی فاطمی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی با اشاره به مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور، گفت: جامعه اسلامی ما برای رهایی از این مشکلات نیازمند توجه بیشتر به سبک و سیره فاطمی است.
حجت الاسلام مهرپويان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت‌الاسلام مهدی مهرپویان، استاد حوزه علمیه و دانشگاه خراسان شمالی، امروز در جمع عزاداران شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، به تشریح شخصیت و جایگاه دخت نبی مکرم اسلام پرداخت و افزود: از آیات قرآن و احادیث حضرت محمد (ص) می‌توان به شخصیت حضرت زهرا (س) پی برد به‌گونه‌ای که در حدیث کساء با محوریت حضرت فاطمه (س) جایگاه والای این بانوی بزرگوار دنیای اسلام به خوبی تشریح شده است.

وی اضافه کرد: در بخشی از حدیث شریف کساء، وقتی که جبرییل از خداوند می‌پرسد این پنج نفر که فضائل زیادی داشته و آسمان‌ها و زمین و همه موجودات به برکت آن‌ها خلق شده‌اند چه کسانی هستند؟ خداوند ابتدا از حضرت فاطمه (س) شروع کرده و نام این بانوی بزرگوار را می‌آورد.

حجت‌الاسلام مهرپویان ادامه داد: این بخش از حدیث کساء نشانگر جایگاه والای حضرت فاطمه زهرا (س) در پیشگاه باری تعالی و عظمت آن حضرت در میان مخلوقات خداوند است.

وی اظهار کرد: رسول گرامی اسلام در طول 23 سال نبوت و رسالت خود در برابر این زحمات، هیچ‌گاه از خداوند طلب مزد نکرد اما حضرت حق هدیه‌ای به رسول خود اهدا کرد که هیچ کس تاکنون چنین هدیه باارزشی دریافت نکرده است.

حجت‌الاسلام مهرپویان با بیان اینکه این هدیه ارزشمند وجود مبارک حضرت زهرا (س) بود، خاطرنشان کرد: کوثر هدیه ویژه باری تعالی به حضرت محمد (ص) بود که در کل قرآن تنها یک‌بار و آن هم در شأن حضرت فاطمه زهرا (س) آمده است.

وی همچنین با اشاره به سخنان رسول گرامی اسلام درباره جایگاه و عظمت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: حضرت محمد (ص) در معرفی حضرت فاطمه (س)، ایشان را قلب خود دانسته و گفته هر کس فاطمه (س) را اذیت کند من را اذیت کرده و خشم و ناراحتی فاطمه (س) مساوی با خشم و ناراحتی خداوند است.

حجت‌الاسلام مهرپویان ادامه داد: علاوه بر این رسول گرامی اسلام به امام علی (ع) تأکید کرده که فاطمه امانت خدا و رسول خدا است از این رو باید وی مراقب این امانت الهی باشد و این سفارش خود نشان‌دهنده جایگاه والا و ویژه حضرت فاطمه (س) است.

وی با اشاره به بخش‌هایی از زیارت‌نامه حضرت فاطمه (س)، اضافه کرد: در بخشی از این زیارت‌نامه آمده است که این بانوی بزرگ دنیای اسلام، ملک و فرشته‌ای بود که در قالب یک انسان به زمین هبوط کرد.

حجت‌الاسلام مهرپویان ادامه داد: حضرت مهدی (عج) در زمان ظهور و تشکیل حکومت جهانی یک الگو معرفی کرده و حضرت فاطمه (س) را به عنوان الگو و عصاره انبیای الهی معرفی می‌کند که این موضوع نیز بیانگر جایگاه والای دخت نبی مکرم اسلام است.

وی با بیان اینکه سبک و سیره فاطمی در زمره پاک‌ترین، خدایی‌ترین و مؤثرترین سبک‌ها و سیره‌های زندگی مادی و معنوی است، اظهار کرد: اهتمام نسبت به تربیت فرزندان، ادب و احترام نسبت به والدین، ساده‌زیستی، ولایت مداری و ولایت محوری، رعایت حقوق دیگران و همسرداری نیکو از جمله آموزه‌های تربیتی حضرت فاطمه زهرا (س) است که باید تلاش کنیم از سیره آن بانوی بزرگ اسلام بیاموزیم.

حجت‌الاسلام مهرپویان با تأکید بر مطالعه و شناخت بیشتر سبک و سیره حضرت فاطمه زهرا (س)، افزود: در این راه گام نخست مطالعه زندگی و کتاب‌های مربوط به دخت نبی مکرم اسلام است تا با شناخت بیشتر این بانوی بزرگ، پیرو و عامل این سبک و سیره باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه خراسان شمالی در خاتمه با اشاره به مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور، افزود: جامعه اسلامی ما برای رهایی از این مشکلات نیازمند توجه بیشتر به سبک و سیره فاطمی است./9314/202/ب1

ارسال نظرات