۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۳۲۲۲۶۱
معاون فرهنگی اوقاف مازندران:

بقاع متبرکه بهترین ظرفیت برای توسعه گردشگری مذهبی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام قربانی مازندران را از لحاظ قابلیت‌های بالقوه برای توسعه گردشگری مذهبی یکی از مستعد‌ترین و مناسب‌ترین استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: نعمت اماکن زیارتی متبرکه، امامزادگان و بناهای دینی و اسلامی از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی در این استان است.
معاون فرهنگي اوقاف مازندران

حجت الاسلام مسعود قربانی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به در پیش بودن سال جدید و آغاز سفرها به ظرفیت بالای گردشگری مذهبی کشور اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی با وجود بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الائمه، امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) فرصتی مناسب و استثنایی برای توسعه گردشگری زیارتی را در اختیار دارد.

 

وی توریسم مذهبی را عاملی مهم در گفت‌و‌گوی فرهنگ و تمدن ها دانست و با بیان این که توریسم مذهبی می تواند نقش تأثیر گذاری در شناخت دیگر ملت ها داشته باشد، تصریح کرد: توریسم مذهبی موجب تقویت ارتباطات فرهنگی میان ملت ها خواهد شد.

 

حجت الاسلام قربانی با بیان این که مازندران با توجه به دارا بودن پتانسیل های بالای فرهنگی و دینی در سطح کشور بهترین شرایط را برای تقویت توریسم مذهبی در اختیار دارد، خاطر نشان کرد: مذهب و معنویت از گذشته تا کنون از مهم‌ترین انگیزه ها برای سفر است و سفرهای مذهبی تحت عنوان زیارت قدمتی به تاریخ ادیان دارد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که سفرهای مذهبی چه در قالب زیارت و چه در قالب دیدن ار اماکن مقدس سایر ادیان کارکردهای مختلفی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه هایی که در ایران می توان از این توانمندی در آن استفاده بهینه کرد حوزه ‌تعاملات دینی و فرهنگی است.

 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر آمار گردشگری در ایران نسبت به توانمندی‌های آن بسیار اندک بوده، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عوامل جذب گردشگری در هر کشور و منطقه‌ای می‌توان از شهرهای آن با بناهای ارزشمند معماری و اماکن زیارتی و بناهای مذهبی نام برد و کشور ما از لحاظ ارزش و مقام گردشگری چهارمین کشور دنیا است و این بهایی است که جامعه علمی و فرهنگی جهان به میراث فرهنگی و گردشگری ما داده است.

 

معاون فرهنگی اوقاف مازندران، نادیده انگاشتن این صنعت و درآمد ناشی از آن را تأسف‌آور دانست و اظهار داشت: اگر قرار است براساس چشم‌انداز 20 ساله بتوانیم دو درصد گردشگردان بین‌المللی را جذب کنیم، نیاز به تلاش و حرکت فوق‌العاده در این بخش داریم.

 

حجت الاسلام قربانی، مازندران را از لحاظ قابلیت‌های بالقوه برای توسعه گردشگری مذهبی یکی از مستعد‌ترین و مناسب‌ترین استان‌های کشور عنوان کرد و افزود: نعمت اماکن زیارتی متبرکه، امامزادگان و بنای دینی و اسلامی از شمار ارزشمند جاذبه‌های گردشگری مذهبی در این استان است.

 

وی با بیان این که زمینه توسعه و گسترش توریسم مذهبی در استان باید فراهم شود، گفت: مازندران با توجه به این که نخستین حکومت شیعی در آن پایه گذاری شده است از پتانسیل بالایی برای توسعه گردشگری مذهبی را دارد.

 

حجت الاسلام قربانی گردشگری مذهبی را بهترین و اثرگذار ترین راه حل برای گفتمان فرهنگی و دینی دانست و خاطر نشان کرد: مازندران دارای بقاع و اماکن زیارتی فراوانی در سطح کشور بوده و از این حیث می تواند زمینه جذب و جلب گردشگران مذهبی را در ایام نوروزی به استان فراهم آورد.

 

معاون فرهنگی اوقاف مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که هم اکنون نمازخانه های بین راهی موجود در محورهای استان به تعداد انگشتان دست نبوده و تکافو نیاز گردشگران و مسافران مذهبی نیست، گفت: تعداد نماز خانه های بین راهی در استان باید افزایش یابد.

 

وی همچنین خواستار رعایت شئونات اسلامی و امر به معروف در آستانه نوروز از سوی گردشگران شد و گفت: باید با معرفی داشته های غنی استان و ایجاد فضایی فرهنگی زمینه جذب گردشگران بیشتری را فراهم کرد.

 

حجت الاسلام قربانی اظهار داشت: مازندران همراه با برخورداری از جاذبه های طبیعی و جلوه های کم نظیر و زیبای گردشگری، از نظر معنوی و ولایتمداری و اهتمام و التزام به رعایت شئونات اسلامی نیز از جایگاه برجسته ای در کشور برخوردار است و مسافران عزیز باید به این فرهنگ احترام گذارند./950/302/ب1

ارسال نظرات