۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۳۲۲۸۱۴
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

قول سدید مهم‌ترین راهکار قرآنی برای جلوگیری از اختلافات در نظام اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مؤمن هرگز سخنی را بر زبان جاری نمی کند که برای آن سند متقنی نداشته باشد، گفت: قول سدید مهم ترین راهکار قرآنی برای جلوگیری از اختلافات در نظام اسلامی است.
قول سديد حق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدوس، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که مؤمن هرگز سخنی را بر زبان جاری نمی کند که برای آن سند متقنی نداشته باشد، گفت: قول سدید مهم ترین راهکار قرآنی برای جلوگیری از اختلافات در نظام اسلامی است.


وی افزود: یکی از درس های زندگی داشتن زبان شیرین است، زیرا زبان شیرین موجب جلب عشق و محبت می‌شود و زبان تلخ نیز موجب کینه و دشمنی شده و وحدت را در یک اجتماع از بین می برد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند «هر کسی که زبان شیرینی دارد خواهان و هواداران زیادی دارد» و همچنین حضرت می فرمایند «با مردم زیبا حرف بزنید تا جواب زیبا بشنوید».

 

حجت الاسلام عبدوس با بیان این که یکی از ویژگی‌های مهم اخلاقی رسول خدا(ص) داشتن زیبایی در سخن و شیرینی زبان است، ادامه داد: ایشان تندخو، خشن، پرخاشگر، فحاش و عیب‌جو نبود و هرگز کسی از ایشان سخن لغو و بیهوده ای نشنید.

 

وی داشتن زبان شیرین را هنر دانست و گفت: گاهی بعضی از خانم‌ها به اصطلاح انواع هنرها را آموخته اند ولی از هنر درست سخن گفتن با همسر خود بی بهره هستند که باید گفت همین موضوع زمینه ساز بسیاری از طلاق ها در جامعه شده است.


حجت الاسلام عبدوس با اشاره به آیه 53 سوره اسرا، اظهار کرد: خداوند در این آیه بیان می کنند «که ای پیامبر به بندگان من بگو وقتی می خواهند حرف بزنند، بهترین ها را به زبان بیاورند» بر همین اساس افراد وقتی که با همسر، همکار، فرزند و دیگران سخن می گویند، باید بهترین سخنان را به کار برند که البته متأسفانه بعضی از افراد در محیط اجتماع بسیار خوش زبان هستند ولی در خانه و در میان خانواده بسیار بدخلق هستند.


وی با اشاره به این که بدتر از بدزبانی جابجا کردن سخنان بدون سند و به قول معروف شایعه است، یادآور شد: انسان باید همواره سخن سدید و قول محکم را بر زبان جاری کند زیراتنها سخن و قول سدید است که مانند یک سد محکم دارای پشتوانه بوده و موجب می شود که به وسیله آن وحدت در نظام اسلامی حفظ شده و دشمنان نتوانند از آن برای اختلاف افکنی در جامعه اسلامی استفاده کنند./968/202/ب2

ارسال نظرات