۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۳۲۴۱۸۵
استاد حوزه و دانشگاه:

ماه رجب راهی برای کسب معرفت الهی است

خبرگزاری رسا ـ این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که ماه های رجب و شعبان بهترین ماه برای استفاده کردن و بهره بردن در مباحثی همچون روزه، عبادت، شب زنده داری و اعمال مخصوص این ماه‌ها، گفت: انسان از این طریق می تواند معرفت کسب کند.
ماه رجب

حجت الاسلام رحیم سیاح، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به این‌که ماه های رجب و شعبان مقدمه ای برای ورود به ماه مبارک رمضان است، ابراز داشت: اعمال مستحبی و عبادات در این مدت به دلیلی سنگین بودن آن نیازمند به یک سری مقدمات در این زمینه است.

 

وی با بیان این‌که انسان برای رسیدن به سیر و سلوک و قله عرفان و اخلاق نیازمند آن است که پله به پله با این مفاهیم به ویژه مباحث عبادی آشنا شود، ادامه داد: تکلیف از سختی ریشه می گیرد و ممکن است کسی که توانایی ورود به ماه رمضان پیدا نکرده باشد برای او این مسأله به سبب عدم آمادگی روحی و نفسانی سخت باشد.

 

حجت الاسلام سیاح با تأکید بر این‌که ماه های رجب و شعبان بهترین ماه برای استفاده کردن و بهره بردن در مباحثی همچون روزه، عبادت، شب زنده داری و اعمال مخصوص این ماه، خاطرنشان کرد: انسان از این طریق می تواند معرفت کسب کند و به تعبیر میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ماه رجب و شعبان مقدمه ورود به ماه رمضان است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که اعتکاف یکی از اعمال بسیار مهم و مشترک میان شیعه و سنی که از زمان پیامبراکرم(ص) تا به امروز به عنوان اندیشه مطرح بوده است، ادامه داد: اعتکاف یک سیر الی الله در خانه خدا است و سیره پیامبراکرم(ص) نیز به اینگونه بوده و حتی روزهای خاصی را در طول سال برای این مسأله انتخاب می کردند.

 

این مقام مسؤول با بیان این‌که اعتکاف برنامه سه روزه برای آمادگی و آشنایی انسان که با خداوند عقدی ببندد که خود را از غیر خدا خالص کند، عنوان کرد: افراد باتجربه اطلاع دارند که انسان در لحظه ورود تا خروج از برنامه عبادی اعتکاف تغییر ملموسی را در خود می بیند؛ انسان در هنگام ورود به ماه مبارک رمضان نیز باید چنین حس و حالی داشته باشد.

 

وی با اشاره به این که هدف از ماه مبارک رمضان بهبودی عبادات، یادآوری گرسنگان و دیگر موارد است که این مسائل را می توان در برنامه عبادی اعتکاف مشاهده کرد، گفت: اعتکاف یکی از مهم ترین جلوه های ماه رجب است؛ فرد در این برنامه تغییر کند و دین مبین اسلام به نکته های ظریفی دقت کرده که انسان از نظر اخلاقی چگونه به مروز زمان تغییر پیدا کند.

 

حجت الاسلام سیاح بیان داشت: اعمال عبادی، اخلاقی و عرفانی در ماه های رجب و شعبان زمینه ساز ورود به ماه مبارک رمضان است؛ مناسبت های مهمی در این دو ماه وجود دارد که از اهمیت و برکت بالایی برخوردار هستند./9453/303/ب1

ارسال نظرات