۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۲۴۲۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ماه رجب نقطه عطف و آغاز سیر و سلوک عرفا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ماه رجب نقطه عطف و آغاز سیر و سلوک عرفا برای سال عرفانی است، گفت: سال عرفانی با رجب شروع شده، در شعبان به حد اوسط رسیده و در ماه رمضان به حد اعلای خودش می رسد.
حجت الاسلام ابراهيم خردکيش

حجت الاسلام ابراهیم خردکیش، مبلغ نخبه دفتر تبلیغات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره فضیلت‌های ماه رجب، ابراز کرد: یکی از نام های ماه رجب «أصب» به معنی سرشار از رحمت الهی است، همچنین در زیارت آل یاسین، امام زمان(عج) را «العِلمُ المَصبوب» خطاب کرده، یعنی علمی که سرشار است و بندگان را سیراب می کند.

 

وی ماه رجب را ماه استغفار خواند و توصیه کرد: در روایات آمده در این ماه زیاد استغفار کنید «أَستَغفِرُالله وَ أتوبُ الَیه»، «أستَغفِرُالله ألَذی لااله الاهو وَحدَهُ لاشَریکَ لَه وَ أتوبُ الَیه»، «أستَغفِرُالله الَذی لاالهَ الا هُوَ وَ أسئَلُهُ التُوبَه» و «أستَغفِرُالله الذی ذَاالجَلالِ وَالاِکرام»؛ عباراتی که همگی در باب درخواست مغفرت وارد شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه رجب را نهری گوارا در بهشت عنوان و اظهار کرد: کسانی که در ماه رجب به عبادت و بندگی مشغول باشند اجازه دارند ازین نهر بنوشند.

 

کارشناس صدا و سیما همچنین با اشاره به شهرت برخی در قیامت با نام «أینَ ألرَجَبیون» تشریح کرد: «أینَ الَرجَبیون» به معنای کجایند کسانی که در ماه رجب به عبادت و دعا مشغول بودند.

 

وی در ادامه افزود: ماه رجب نقطه عطف و آغاز سیر و سلوک عرفا برای سال عرفانی است؛ سال عرفانی با رجب شروع شده، در شعبان به حد اوسط رسیده و در ماه رمضان به حد اعلای خودش می رسد.

 

حجت الاسلام خردکیش تأکید کرد: امام خمینی (ره) در دوره جوانی و شادابی سه ماه رجب، شعبان و رمضان را به صورت ممتد به روزه و خویشتن داری از معاصی مشغول بودند که در جمع کثیری از عرفا و پاکان قرار می گیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که ماه رجب نخستین روزش باقری (ع) و سومین روزش نقوی (ع) است اضافه کرد: دهمین روز ماه رجب تقوی (ع)، سیزدهمین روزش علوی (ع)، نیمه اش زینبی (ع)، بیست و پنجمش کاظمی (ع) و بیست و هفتمش محمدی (ع) است و مناسبات متعددی وجود دارد که بر عظمت و بزرگی این ماه می افزاید.

 

مبلغ نخبه دفتر تبلیغات به چند عبارت زیبا از دعای مشهور «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ»، که در این ماه وارد شده پرداخت و تشریح کرد: این دعا مضامین بسیار بالایی دارد، «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَکَ‏» کسى که بر غیر تو وارد شود محروم بوده و آنکه به غیر تو رو کند زیانکار است.

 

وی به عبارات دیگری اشاره و افزود: «بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ» درگاه لطف تو به روى مشتاقان باز و خیر و احسانت براى طالبان‏ مبذول است و فضل و کرمت براى سائلان مباح.

 

حجت الاسلام خردکیش به چند عبارت دیگر این دعا پرداخت: «وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ‏» و عطایت براى امیدواران مهیا و رزقت براى اهل معصیت هم گسترده است و حلمت بر هر که رو به تو آورد متوجه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: در این ماه دعاهای با مضامین عالی و نمازهای مختلف وارد شده که مهم ترین بخش آن اذکار استغفار است زیرا باید ابتدا دل را جارو کرد و بعد خدا را در دل جای داد./861/302/ب1

ارسال نظرات