۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۲۴۵۹۷
امام جمعه خوی:

مسؤولان زمینه ساز حضور همه اقشار جامعه برای حضور در مراسم اعتکاف باشند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی گفت: حضور مراجع، بزرگان، مسؤولان و مدیران در اعتکاف ضروری است چرا که هم فرصتی است برای رسیدگی به پرونده گذشته و تجدید قوایی است برای حالت معنوی آنان، و هم زمینه ساز و مشوّق بیشتر دیگران برای حضور در این محفل نورانی و سراسر حضور است.
امام جمعه خوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از خوی، حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی امروز در جلسه ای که با حضور مسؤولان ارگان های دولتی در دفتر امام جمعه شهرستان خوی تشکیل شد، اظهار داشت: ماه رجب از بهترین ماه های سال است که امید است خداوند توفیق دهد از همه فرصت های این ماه استفاده کنیم.


وی با اشاره به اهمیت ماه رجب گفت: ماه رجب یکی از ماه های پر ارزش است و نکات زیادی درباره اهمیت این ماه شریف در روایات و ادعیه ما وجود دارد و در اسلام نیز همچون ادیان پیشین، سنت اعتکاف وجود دارد و مسلمانان به این عـبادت ترغیب و تشویق شده‌اند.

 

حجت الاسلام شکوری با اشاره به پیشینه اعتکاف تصریح کرد: از برخی آیات قرآن بر می‌آید که این عبادت در ادیان توحیدی پیشین نیز مطرح بوده و پیامبران الهی و موحدان گاه برای راز و نیاز با خداوند، مدتی از زندگی و جامعه دوری می‌گزیدند و به مسجد الحرام یا معابد دیگر پناه می‌بردند و مدتی خود را برای عبادت با خدا و راز و نیاز با او محبوس می‌کردند.

 

امام جمعه خوی خاطرنشان کرد: رسول خدا (ص) وقتی هلال ماه رجب را می دیدند دعا می کردند که «خدایا این ماه رجب و شعبان را برای ما پربرکت کن و ما را به ماه رمضان برسان» زیرا در این ماه رحمت الهی بر روی مردمان سرازیر می شود و امید است مردم ایران اسلامی از این ماه مبارک به اندازه کافی بهره مند شوند.

 

رییس حوزه های علمیه خوی به اعتکاف در مسجد اشاره و تصریح کرد: مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب میشوند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است و شایان ذکر است که حضور در مسجد و خارج نشدن از آن در مدت اعتکاف، جز برای کارهای ضروری و رفـع حـاجـت، لازم است.

 

وی با بیان اینکه اعتکاف گشت و گذاری است در کوچه پس کوچه های درون و گشتن در دنیا دل و شناختن خود و مجاهده با نفس و انس با معبود است، افزود: اعتکاف بریدن از غیر و پیوستن به دوست برای دوباره برگشتن به جامعه، هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و گام بندگی برگیریم.

 

وی حفظ زبان و چشم را در این ماه بسیار مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در ادعیه آمده است که خدایا بهره من از روزه، فقط گرسنگی و تشنگی نباشد و این سبب خسران انسان می‌شود.

 

ماه رجب مقدمه ای برای درک ماه رمضان و عروج معنوی انسان است

حجت الاسلام شکوری، خودسازی را بهترین خروجی برای اعتکاف دانسته و بیان داشت: اعتکاف تأثیر زیادی بر روح و روان انسان دارد و یک نوع مقدمه برای خودسازی مؤمن است و در ایام اعتکاف سبک زندگی انسان عوض می‌شود و فرصتی پیش می‌آید تا کمی از زندگی عادی و روزمره جدا شویم و در مابقی ایام سال با نهایت تهذیب و پاکی در محضر خدا حاضر شویم و این لطف الهی است که ماه رجب را مقدمه‌ای برای درک ماه مبارک رمضان و عروج معنوی انسان قرار داده است.

 

وی افزود: حال آنکه بیش از همه حضور مراجع و بزرگان و مسؤولان و مدیران در اعتکاف ضروری است چرا که هم فرصتی است برای رسیدگی به پرونده گذشته و تجدید قوایی است برای حالت معنوی آنان، و هم زمینه ساز و مشوّق بیشتر دیگران برای حضور در این محفل نورانی و سراسر حضور؛ بنابراین لازم است در هر منطقه، بزرگان جهت اعتکاف در مساجد حضور یابند.

 

حجت الاسلام شکوری در پایان سخنان خود اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و ظرفیت‌های موجود، تلاش می‌شود که مراسم اعتکاف در ماه رجب به نحواحسن انجام پذیرد./936/202/ب3
   

ارسال نظرات