۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۳۲۵۵۶۷
نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین:

وظیفه مبلغان و رسانه‌ها شناساندن ائمه اطهار به جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام محبی گفت: یکی از وظایف دینی مبلغان و رسانه‌ها این است که باید امامان معصوم(ع) که هادیان الهی بوده و هر کدام در دوره خود نقش بسزایی در هدایت بشر داشتند را به جامعه بشناسانند.
حجت الاسلام محبي نماينده ولي فقيه در دانشگاه پيام نور قزوين

حجت‌الاسلام محمد محبی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به میلاد امام جواد(ع) گفت: امام نهم شیعیان حضرت محمدتقی جوادالائمه(ع ) در سال 195 هجری در مدینه ولادت یافت.

 

وی با بیان اینکه امام محمد تقی(ع ) هنگام وفات پدر بزرگوارشان امام رضا(ع) 8 ساله بودند و پس از شهادت ایشان در اواخر ماه صفر سال 203 مقام امامت به فرزند ارجمندش حضرت جواد(ع) انتقال یافت، اظهار کرد: از ویژگی‌های بارز امام نهم شیعیان این است که در سن کم و در واقع قبل از سن بلوغ به امامت رسیدند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین افزود: امامت امام جواد(ع) قبل از سن بلوغ بسیار چالش‌زا بود اما با هدایت‌ و روشنگری‌هایی که امام رضا(ع) قبل از شهادت خود داشتند جامعه به لحاظ اعتقادی امامت امام جواد(ع) را پذیرفتند.

 

حجت‌الاسلام محبی تاکید کرد: آنچه بسیار بارز بود توانمندی امام محمدتقی(ع) در عرصه علم و فصاحت بود که با وجود سن کم مطالب بسیار ارزشمندی از علوم مختلف قرآنی و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان می‌کردند که پاسخگوی علمای بزرگ زمان خود بودند و بسیاری از این افراد مبهوت توانمندی‌های امام می‌شدند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در زمان امام جواد(ع) اوضاع سیاسی در خفقان شدید بود که موجب شد حاکمان عباسی امام را تحت نظارت شدید قرار داده و ارتباط مردم با ایشان را بسیار محدود کرده بودند چراکه از جذابیت وجودی امام جواد(ع) احساس خطر می‌کردند.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین با اشاره به نگاه تربیتی امام جواد(ع) عنوان کرد: این امام بزرگوار در مدت 17 سال دوران امامت به نشر و تعلیم حقایق اسلام پرداخت و شاگردان و اصحاب برجسته‌ای داشت که هر یک خود قله‌ای بودند از قله‌های فرهنگ و معارف اسلامی مانند ابن ابی عمیر بغدادی، ابوجعفر محمد بن سنان زاهری که مردم به آن‌ها مراجعه کرده و از مطالب علمی امام بهره‌مند می‌شدند.

 

موقعیت امام جواد پس از مناظرات علمی استوارتر شد

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در بین فرزندان خود به حضرت جوادالائمه(ع) علاقه زیادی داشتند و با توجه به فاصله‌ای که بین این دو بزرگوار از خراسان تا مدینه بود گاهی این دوری و فراق برای امام رضا(ع) سخت بود و اظهار بی‌تابی کرده و در جمع شاگردان خود شخصیت برجسته امام محمدتقی را مطرح می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام محبی یادآور شد: معتصم عباسی امام جواد(ع) را برای کنترل و حفاظت بیشتر از مدینه به بغداد انتقال داد که مبادا جامعه به سمت ایشان گرایش پیدا کند و از طرفی شهادت‌های دروغین را علیه امام رواج می‌داد.

 

وی با اشاره به جایگاه والای امام جواد(ع) در مباحث علمی اظهار کرد: مناظره‌هایی که علما با امام داشتند موجب شد که خیلی از افراد امام نهم را بهتر شناخته و به ایشان علاقمند شدند در واقع موقعیت امام جواد(ع) پس از این مناظرات بیشتر استوار شد.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین تصریح کرد: یکی از وظایف دینی مبلغان و رسانه‌ها این است که باید امامان معصوم(ع) که هادیان الهی بوده و هر کدام در دوره خود نقش بسزایی در هدایت بشر داشتند را به جامعه بشناسانند.

 

حجت‌الاسلام محبی در پایان گفت: همه ما وظیفه داریم که سیره و سنت همه امامان معصوم(ع) را به عنوان الگویی صحیح و اندیشه سیاسی، اجتماعی و مذهبی خود مورد توجه قرار دهیم چراکه ائمه اطهار، وارث علم پیامبران الهی هستند./955/302/ب1

ارسال نظرات