۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۳۲۵۵۷۵
با سخنرانی آیت الله حسینی بوشهری؛

همایش سیره و زمانه امام جواد برگزار شد/ رونمایی از نرم افزار امامین جوادین

خبرگزاری رسا ـ همایش ابن الرضا(ع) با عنوان سیره و زمانه امام جواد(ع) پیش از ظهر امروز از سوی معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
همايش سيره و زمانه امام جواد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سیره و زمانه امام جواد(ع)، پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از اساتید ،طلاب و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

سخنران ویژه این همایش آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه و عضو مجلس خبرگان رهبری بود در باب سیره سیاسی و فرهنگی امام جواد(ع) سخنانی ارائه کرد.

 

وی با اشاره به اقدامات مؤثر امام جواد(ع) برای برون رفت از فضای پر شبهه و خفقان آن زمان یادآور شد: نخست اقدام برای تثبیت جایگاه امامت بود که باید ترمیم می شد، همین خاطر امام جواد(ع) ارتباط با اصحاب را برقرار کرد و آنها سخنان امام جواد(ع) برای یکدیگر نقل می کردند و فهمیدند که دست شیعه پر است و هچنین چون سازماندهی شیعه به هم خورده بود و با دسیسه های عباسی ها و کارشکنی های شیعیان مثل دو لبه یک قیچی سازمان تشیع را به هم زنده بود، حضرت شبکه وکلا را تأسیس کرد و آن چه که امروز در مرجعیت ما وجود دارد ادامه همان مسیر امام جواد(ع) است.

 

وی افزود: کار دوم حضرت، مبارزه از تجزیه و تفرقه شیعیان بود و سوم دریافت وجوهات برای تقویت پایه اقتصادی شیعه بود که حضرت تمام تلاش خود را کرد تا شیعه وابسته به غیر نباشد و کار دیگر حل و فصل مشکلات درون سازمان شیعه و اختلافات شخصی بود که در زمان امام صادق شکل گرفته بود.

 

دبیری علمی این نشست را حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یوسفی غروی استاد تاریخ برعهده داشت و سخنرانان دیگر این همایش حجج اسلام والمسلمین‌ حمیدرضا مطهری رییس و عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رییس انجمن تاریخ پژوهان حوزه،‌ عدی الکاظمی معاون فرهنگی عتبه مقدسه کاظمیه بودند و همچنین سخنران مراسم اختتامیه نیز حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود.

 

از شخصیت های دیگر حاضر در این نشست می توان به حجج اسلام محمدهادی یعقوب نژاد معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، علیرضا ایمانی‌مقدم معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و محسن مهاجرنیا رییس انجمن های علمی حوزه اشاره کرد.

 

همچنین در این همایش جمعی از علمای اسلامی کشور عراق نیز حضور داشتند.

 

گفتنی است، در این همایش علاوه بر تشکیل سه کمیسیون برای ارائه مقالات،‌ از مجموعه منتشر شده آثار و مقالات و همچنین نرم افزار امامین جوادین(ع) که مجموعه مقالات همایش امام کاظم(ع) و این همایش بود، رونمایی شد و در پایان پس از ارائه گزارش نمایندگان کمیسیون ها، به نفرات برگزیده مقالات این همایش نیز جوایزی اهدا شد./1330/203/ب2

ارسال نظرات