۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۴۲۷۷۰۲
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

نباید درس خارج برای افراد مهم تر از قرآن و نهج البلاغه باشد

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که قرآن در همه عرصه ها باید جاری و مورد توجه قرار گیرد، گفت: متأسفانه برای ما به جای قرآن در خارج مهم است، ما عزت را از درس خارج می خواهیم نه قرآن؛ نباید درس خارج برای افراد مهم تر از قرآن و نهج البلاغه باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور چهارشنبه شب در سیزدهمین همایش اساتید تفسیر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: از علامه طباطبایی نقل شده است که تفسیر باید دو سال دوسال تغییر پیدا کند.

 

وی افزود: قرآن مهجور است و پیامبر از مسلمانان گله می کنند، هنوز درس اصلی حوزه علمیه رسائل و مکاسب است و هنوز به قرآن به اندازه رسائل و مکاسب اهمیت داده نمی شود؛ مدیر خوب کسی که راه های نرفته را در نظر گیرد و در مسیر آن تلاش کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که باید  بررسی کرد که چه اندازه به تفسیر اهمیت داده می شود، اظهار داشت: متأسفانه در برخی منبرها از خواب، شعر و مسائل سیاسی بیان می شود اما از قرآن و تفسیر آن سخنی به میان نمی آید، در حالی که قرآن باید به صحنه آورده شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که در سنت های الهی استثنا وجود ندارد، ابراز داشت: مرگ سنت الهی است و حتی اشرف مخلوقات باید بمیرد؛ الان فصل گرما و تابستان است چرا باید حوزه تعطیل باشد اگر هوا گرم است خب برنامه ها را در شهرهای خنک تر برگزار کنند.

 

وی عنوان کرد: باید کار کرد تا تغییر و تحول ایجاد شود، این وضع موجود نشان دهنده تعطیلی اکثر حوزه است، در دانشگاه نیز با احتساب تعطیلات افراد پس از یک سال و نیم درس خواندن لیسانس می گیرند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: یک میلیون مهندس در کشور وجود دارد و یک سوم بودجه خرج ساخت و ساز می شود حال چه کتابی به مهندس ارائه کردیم که ساختمان چگونه باید بر اساس آموزه های اسلامی ساخته شود.

 

وی اضافه کرد: قرآن در همه عرصه ها باید جاری و مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه برای ما به جای قرآن در خارج مهم است، ما عزت را از درس خارج می خواهیم نه قرآن؛ نباید درس خارج برای افراد مهم تر از قرآن و نهج البلاغه باشد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که مسأله تفسیر باید به قدرت گرفته شود نه این که بازی باشد، گفت: حضرت آیت الله وحید خراسانی نیز از عدم توجه به قرآن و تفسیر ابراز نگرانی کرد، اشتغال یقینی برائت ذمه یقینی می خواهد، اگر انسان مشغول ذمه وحی است باید مسأله را جدی بگیرد تا برائت ذمه پیدا کند.

 

وی افزود: امام رضا(ع) فرموده است که هرکس علم می خواهد باید قرآن را زیر و رو کند، اقوال و احتمالات نباید در تفسیر برای مردم بیان شود که سبب شکست می شود، از قرآن باید دوای روز پیدا کرد؛ به عنوان مثال درباره افراد اصحاب کهف تحقیق می کنند که چند نفر بوده که فایده ندارد، متأسفانه گاهی پژوهش هایی انجام می شود که هیچ فایده ای ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که اصحاب کهف به معنای این است به عنوان مثال بچه های ایرانی ساکن در فلان کشور خارجی، پخش نشوند که سبب حذف آن ها شود، اظهار داشت: این داستان می گویند ایرانی ها باید همانند اصحاب کهف در یک جا جمع شوند تا یکدیگر را یاری کنند.

 

وی ادامه داد: اصحاب کهف نسخه حفظ دین اقلیت حق در برابر اکثریت باطل است، در تابستان می توان طلاب را به مناطق خنک فرستاد تا از زمان استفاده شود، متأسفانه تعطیلات زیاد است؛ باید مهارت های قصه گفتن و کلاس داری را یاد بگیریم.

 

رییس ستاد اقامه نماز با بیان این که باید به نسل نو با محوریت قرآن رسیدگی شود، ابراز داشت: باید به جایی برسیم که اگر از طلبه پرسیده می شود که چه می خوانی ابتدا بگوید تفسیر و سپس مکاسب را بیان کند، شهریه ها باید بر اساس تدبر و قرآن باشد، متأسفانه قرآن امروز مطرح نیست.

 

وی عنوان کرد: با استفاده از نگاه روز باید تفسیر را به جامعه و مردم ارائه کرد، پس از این که رهبر معظم انقلاب در نامه ای به جوانان غربی توصیه کردند که با قرآن مراجعه شود از ایشان پرسیدم که چه تفسیری باید جوان آمریکایی بخواند تا بفهمد، آقا مسؤولیتی به ما داده و در حال انجام کارهستیم؛ از هر آیه ای باید تابلو درست شده و تفسر بین المللی ارائه شود؛ اساتید باید اختلاف اقوال را بخوانند اما به جامعه منتقل نکنند./1323/202/ب2

ارسال نظرات