۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۴۲۸۸۸۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

شیوه تربیتی حوزه های علمیه بر مبنای آموزش، پژوهش و کاربرد ترسیم شده است

حجت الاسلام یوسفی گفت: الگوی سه منظوره آموزش، پژوهش و کاربرد که در دانشگاه های جهان مرسوم است، روش تربیتی حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام یوسفی، استاد حوزه علمیه تبریز

حجت الاسلام سجاد یوسفی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به گسترش شیوه های تربیتی و توجه جهانی به مسأله تعلیم و تربیت، اظهار داشت: شیوه های تربیتی و تعلیمی حوزه های علمیه در جهان و در طول تاریخ خاص و ویژه بوده است و شیوه های ارزشمند و کارسازی را ارائه کرده است.

 

وی ادامه داد: مهم ترین دانشگاه های جهان مسأله‌ای به نام مباحثه را به عنوان روش تعلیمی که در حقیقت گرته برداری ناقص از شیوه های تعلیمی و آزمون گیری حوزه های علمیه است، مورد نظر قرار داده اند؛ روش های تعلیمی و تحقیقی مانند حاشیه نویسی و تعلیق نویسی می توانند الگوی خوبی برای تعلیم و تربیت امروزی باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حوزه های علمیه همواره به این مطلب توجه داشته اند که تعلیم به تنهایی نمی تواند به پرورش انسان بینجامد، حتی در حوزه تحقیق و پژوهش نیز انسان هایی که دارای استعداد بالایی هستند می توانند با تربیت صحیح به نقطه ابتکار و پژوهش برسند، از این رو حوزه های علمیه همین مطلب را مد نظر قرار داده اند و از این منظر توانسته اند با جامعه مرتبط باشند.

 

وی افزود: الگوی سه منظوره‌ آموزش، پژوهش و کاربرد که در دانشگاه های جهان مرسوم است، شیوه تربیتی حوزه های علمیه است و روش تربیت حوزه های علمیه بر حول این سه محور دور می زند؛ بنابراین ما می توانیم از این الگوی سه منظوره در تمام نهاد های آموزشی استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام یوسفی در ادامه مطالبی را در رابطه با مشکلات حوزه های علمیه بیان داشت و افزود: این نهاد در مرحله گذر از سنت به سوی مدرنیته، نتوانست از برخی سنت های غیراصیل دست بردارد؛ دست کشیدن از تمام سنت ها سخت و طرح ریزی شیوه های نو دشوارتر است؛ از این رو مانند تمام نهاد ها، حوزه های علمیه نیز بحران گذر از سنت را دارد، سنت هایی که امروز نمی توانند پاسخ گو باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه های علمیه روش های مدرن مطلوب تنها به خاطر ناسازگاری با برخی از سنت های  غیر اصیل مورد پذیرش قرار نمی گیرد، که این یکی دیگر از مسائل و مشکلات حوزوی است، بنابراین اساسی ترین مشکل حوزه علمیه امروز بحران عبور از سنت به مدرنیته است.

 

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه مباحثه مطالب تدریس شده  موجب تثبیت آن در ذهن است و ابهامات درس را برطرف می کند، تصریح کرد:  مباحثه میان طلاب و دانش پژوهان حوزوی  از امتیازات حوزه است که بسیاری از مراکز علمی از آن بی بهره اند و نسبت به آن در غفلت به سر می برند.

 

وی افزود: آنچه مسلم است این که مباحثه یکی از ویژگي های قدیمی و بسيار تأثيرگذار نظام آموزشی حوزه علميه است؛ روش مباحثه حوزوی چند سالی است که حتی به عنوان یک روش الگویی در برخی از دانشگاه های مطرح دنيا به جهت ارتقای بازدهی علمی، باب شده و مورد استقبال جدی قرار گرفته است./854/302/ب2

ارسال نظرات