۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۲۸۹۶۵
استاد حوزه علمیه:

مطالعه تراجم علمای سلف نقش مهمی در تربیت اخلاقی افراد دارد

استاد حوزه علمیه گفت: مطالعه شرح حال علما و بزرگان، وجد و نشاطی را برای مستعدان و شیفتگان معنویت می آورد که گویی آن بزرگ زنده شده و دیگران در محضر او نشسته و به فیض اندوزی مستفیض اند.
حجت الاسلام مهری

حجت الاسلام محمدجواد مهری استاد حوزه علمیه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ابراز داشت: مطالعه تراجم علمای سلف و ملاحظه اعمال آن ها، به منزله مراجعه به کتب اخلاق و اخلاقیات، معتبر و مؤثر است.

 

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: مطالعه شرح حال علما و بزرگان، وجد و نشاطی را برای مستعدان و شیفتگان معنویت می آورد که گویی آن بزرگ زنده شده و دیگران در محضر او نشسته و به فیض اندوزی مستفیض اند.

 

وی در ادامه افزود: در کتاب مقدس اردبیلی دوم در دیدار کرمانشاه به شرح حال و زندگی نامه و همچنین خصوصیات و صفات اخلاقی آخوند ملا عبدالله بشروی که شرح حال نویسان و بزرگان اهل قلم حوزه های شیعی از او به عنوان مقدس اردبیلی دوم یاد کرده اند می پردازد.

 

این مسؤول بیان داشت: آخوند ملا عبدالله بشروی به زهد و پارسایی شهرت فراوان داشت و با تعابیر صالح، زاهد و عابد، از او یاد می کردند و او را همتای مقدس اردبیلی دانسته اند.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: کتاب «مقدس اردبیلی دوم در دیدار کرمانشاه» افزون بر شرح حال ملاعبدالله، تصویری از فرزندان و نوادگان، برادرش ملا احمد تونی، اساتید، شاگردان و معاصران اش همچون شیخ حرعاملی، میرداماد، ملاخلیل قزوینی و حاکم شهر کرمانشاه شیخ علی خان زنگنه که در مسیر زندگی ایشان قرار گرفته اند و به نوعی با حضرت ایشان مراوده و معاشرت داشته اند نیز می پردازد.

 

وی گفت: از آن جا که ملا عبدالله از برجسته ترین رجال علمی و شخصیت های بارز شیعی و از فقها و بزرگان مشهد، در سده یازدهم قمری است اما متأسفانه شرح حال نویسان پیرامون زندگانی، اندیشه و زمانه وی اطلاعات کافی در اختیار مخاطبان قرار نداده اند.

 

حجت الاسلام مهری ادامه داد: اکثریت افرادی که درباره ملاعبدالله مطالبی به رشته تحریر درآورده اند از او با عنوان فاضل تونی نام برده اند، تا جایی که نام و شرح حال وی، با نام اندیشمند بزرگ حکمت و عرفان آیت الله محمد حسین تونی، معروف به فاضل تونی، متولد 1298 قمری در شهر تون درآمیخته و از سر بی اطلاعی مطالبی از شرح حال این دو فقیه بزرگ را در آمیخته و نقل می کنند، لازم است که بدانیم بشرویه در آن عصر از توابع تون یعنی فردوس فعلی بوده است، به همین سبب شرح حال نویسان از ملاعبدالله، به ملاعبدالله بشروی تونی و یا فاضل تونی یاد کرده اند و حال آنکه وی اهل بشرویه بوده است.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: در این کتاب، افزون بر به تصویر کشیدن سیمای شهر بشرویه و حال، زمانه و اندیشه آخوند ملاعبدالله، فرزندان و معاصرین وی، سعی شده تصاویر و اسنادی ماندگار از آثار تاریخی محله میانده همچون خانه ملاعبدالله، مسجد جامع، مدرسه علمیه، حوض آب انبار، حسینیه حاج علی اشرف، و مدرسه محل تحصیل ملا عبدالله در اصفهان، مضجع شریف ملا عبدالله در کرمانشاه و استادش میرزا رفیعا در تخت فولاد اصفهان ارائه شده است.

 

حجت الاسلام مهری مطرح کرد: کتاب «مقدس اردبیلی دوم در دیدار کرمانشاه» در پنج فصل و 192 صفحه به چاپ رسیده و شرح حال زندگی مقدس اردبیلی دوم در دیدار کرمانشاه را بیان می کند.

 

وی در پایان ابراز داشت: امید است مطالعه کتاب «مقدس اردبیلی دوم در دیدار کرمانشاه» افزون بر آشنایی با ابعاد گوناگون شخصیتی علمای اسلام و بهره گیری از نکات آموزنده و پرمحتوای سیره علمی آن ها، به عنوان الگویی برای نسل جوان و نوجوان و حتی نسل های آینده مورد استفاده قرار گیرد./302/857/ب1

ارسال نظرات