۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۲۹۰۵۸
آیت الله مصباح یزدی:

مسائل بنیادین باید در اولویت تحقیقات باشند/ طلاب از امکانات روز برای پژوهش استفاده کنند

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که طلاب باید از امکانات روز استفاده کنند، گفت: اگر طلاب از ابزار روز در تحقیقات خود استفاده کنند می توانند در عمر خود صرفه جویی داشته باشند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش رونمایی از آثار مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تبریک اعیاد شعبانیه بیان داشت: خدا را شاکریم در زمانی زندگی می کنیم که نعمت های الهی در زمینه رواج دین اسلام بیش ازهمیشه شده است و می توان این را فال نیک گرفت که ظهور امام زمان(عج) نزدیک است.

 

وی با بیان این که رشد تدریجی مخلوقات سنت الهی است، گفت: خداوند پس از آفرینش مخلوقات به تدریج آنها را به مقصدی که لایق آن هستند می رساند و این سنت الهی در همه مخلوقات حتی انبیا و معصومین مشاهده می شود و آنها نیز دوران شیرخوارگی و کودکی را گذارنده اند گرچه با دیگران تفاوت دارند.

 

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: این سنت را به جوامع نیز می توان سرایت داد و گفت که جامعه رشدش تدریجی است و شاید بتوان قدری بالاتر رفت و گفت جامعه انسانی از آدم تا پایان زندگی بشر در کره زمین به تدریج رشد خواهد کرد؛ جامعه انسانی در آغاز محدود بوده است و به تدریج در مکان های مختلف پراکنده شده اند.

 

وی اظهارداشت: می توان گفت شریعت هایی را که خداوند تشریع کرده است محتوای آنها به تدریج تکامل پیدا کرده اند بنابراین فرض می توان گفت هر شریعتی کامل تر از شریعت قبلی است که طبیعتا دین اسلام کامل ترین شریعت خواهد بود؛ اگر کل جامه اسلامی را به صورت یک شجره طیبه فرض کنیم این درخت میلیاردها شاخه خواهد داشت که هرجامعه اسلامی یک شاخه آن درخت است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: جامعه ایران اسلامی نیز یک شاخه از آن درخت است که اصل رشد تدریجی در مورد آن هم جاری می شود بنابراین مطالعه پیدایش این جامعه درس های فراوانی را به ما می آموزد زیرا براساس اموزه های قرآن کریم مطالعه گذشته برای آینده درس آموز است.

 

وی تاریخ فقه را از شئون جامعه اسلامی ایران دانست و گفت: از آن جهت که ما طلبه هستیم می توان از تاریخ فقه برای شناخت وظایف فعلی و آینده استفاده کرد که چگونه رشد کرده، چه مراحلی را گذارنده و چه کج اندیشه هایی در این مسیر ایجاد شده است.

 

رییس مرکز آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با طرح سؤالی مبنی بر چگونگی رواج فقه در جامعه گفت: نیاز روزمره مردم به فقه را می توان دلیل رواج آن در جامعه دانست، در مقابل نیز مردم با سایرمعارف سرو کاری نداشته اند و افرادی نیز که به این امور می پرداخته اند کم بوده اند.

 

وی با بیان این که بزرگان میراث گران بهایی را برای ما به جا گذاشته اند که قابل مقایسه با علوم امروزی نیست، گفت: بزرگان عمرها در این راه خرج کرده اند و مجانی آن را در اختیار ما قرار داده اند که باید قدر آن را بدانیم که اگر قدر آن را بدانیم عمرمان را در راههای بی فایده صرف نخواهیم کرد.

 

آیت الله مصباح با تأکید بر این که مطالب علمی دسته بندی شوند، اظهارداشت: مسائل بنیادین را در تحقیقات خود در اولویت قرار دهید که اگر این گونه مسائل حل شوند دیگر مسائل نیز حل می شوند و اگر این گونه مسائل حل نشوند جایی برای دیگر مسائل باقی نمی ماند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته بزرگان برای پیدا کردن یک مطلب ماه ها عمر خود را صرف آن می کردند اما امروز با زدن چند کلید تمام مطالب برای شما قابل مشاهده خواهد بود که اگر از ابزارهای موجود استفاده کنید صرفه جویی فراوانی درعمر خود خواهید داشت./1324/پ202/ج1

ارسال نظرات