۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۳۰۵۸۸
مدیر حوزه علمیه مازندران:

قيام ۱۵ خرداد نهضتي برخاسته از متن مردم بود

مدیر حوزه علمیه مازندران گفت: قيام پانزده خرداد، نهضتي برخاسته از متن مردم و سربرآورده از غيرت ديني آنان بود که بذر انقلاب اسلامي در آن روز از سوی مردم و بنيانگذار انقلاب اسلامي کاشته شد.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در مراسمی که به مناسبت قیام خونین 15 خرداد در ساری برگزار شد با بیان این که قيام 15 خرداد در شرايطي استثنايي و زماني كه ديانت در خطر بود شكل گرفت، گفت: قيام پانزده خرداد مبدأ بسياری از تحولات شد به طوري كه به ‌ اعتقاد امام خميني(ره) نخستين‌ جرقه‌هاي‌ انقلاب ‌اسلامي‌ در اين‌ قيام‌ زده‌ و زمينه‌هاي‌ سياسي، اجتماعي‌ و مباني‌ فكري‌ و فرهنگي‌ انقلاب‌اسلامي‌ در اين‌ برهه‌ فراهم‌ شد.

 

وی افزود: هدف از قيام 15 خرداد كه به شكل‌گيري انقلاب انجاميد حاكميت اسلام و فطرت خداجوی انساني در ميان مردم بود فطرتي كه مدت‌هاي طولاني به دليل حاكميت رژيم طاغوت به دست فراموشي سپرده شده بود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که قيام 15 خرداد سرمنشأ حركتي بزرگ و انقلابي بود که توانست سرنوشت يك كشور را تغییر دهد، ادامه داد: اين قيام چنان در ذهن و ياد مردم نهادينه شده است كه پس از گذشت بیش از 50 سال مردم هنوز بزرگداشت آن را گرامي مي دارند.

 

حجت الاسلام طاهری به ارزش خون شهداي قيام 15 خرداد اشاره كرد و گفت: آسايش و آرامشي كه اكنون نصيب جامعه اسلامي ما شده است مرهون خون همين شهدا است و اين شهدا بودند كه نهال انقلاب را با خون خويش آبياري كردند.

 

وی ادامه داد: قيام پانزده خرداد، نهضتي برخاسته از متن مردم و سربرآورده از غيرت ديني آنان بود که بذر انقلاب اسلامي در آن روز از سوی مردم و بنيانگذار انقلاب اسلامي کاشته شد.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: 15 خرداد، روز آغاز نهضت مقدس اسلامي،روز عصيان عليه طاغوت و طاغوتيان و روزي بود كه ملت ايران زير بيرق اسلام گرد آمد و براي مقابله با دشمنان اسلام و قرآن وارد صحنه شد و پشت رژيم ستمشاهي را به لرزه انداخت.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که 15 خرداد سال 42 نقطه عطفي در تاريخ معاصر و نموداري از پيوند معنوي توده‌های عظيم مردم كشور است، تصریح کرد: این قیام خونین عكس‌العملي است از احساس عميق مذهبی ملت ايران و نمايشي است از بپاخاستن مردمي كه مي‌خواهند ظلم و ستم را از بن بركنند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که قیام خونین 15 خرداد سنجش فداكاري و از خودگذشتگي انسان‌هايی كه به دنبال آرمان الهي حركت مي‌كنند بود، افزود: از جمله پيامدهای قيام 15 خرداد 1342 رشد و گسترش چشمگير و فزاينده مبارزه علما، روحانیان و اسلام گرايان تحت رهبري امام خميني(ره) عليه رژيم شاه بود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بيان اين که زنده نگهداشتن ياد و خاطره 15 خرداد وظيفه تک تک آحاد جامعه است تصريح کرد: ستون اصلي شکل گيري رويداد 15 خرداد را مباني اسلامي تشکيل داده است و بيانگر پيوند مستحکم ملت و امامت است

 

حجت الاسلام طاهری گفت: آنچه 15 خرداد را نسبت به ديگر رخداد هاي تعيين کننده تاريخ کشورمان متمايز ساخته، اسلامي بودن آن است که اين همه از رهگذر رهبری، عالم آگاه و زمان شناس و دردمند صورت گرفته است که دغدغه اسلام و ارزش هاي معنوي دين را که ريشه در فطرت مردم دوانده بود، در راس توجه خود قرار مي داد.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که قیام 15 خرداد نقطه آغازی برای طوفان عظيم انقلاب اسلامي شد، گفت: آن قیام مردمی شالوده رژيم وابسته به ابرقدرت را درهم کوبيدند.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که آن روز تاریخی به دنيا ثابت كرد كه ملت ايران خواهان استقلال و آزادي تحت لواي اسلام است كه هزينه آن را نيز پرداختند، افزود: مبارزات تاريخ سازامام راحل از اين روز بزرگ آغاز شد و زمينه‌ساز احياي اسلام و پيروزي انقلاب اسلامي شد./950/202/ب2

ارسال نظرات