۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۳۱۴۷۶
کارشناس مسائل تربیتی تشریح کرد؛

فواید تربیتی روزه‌داری ماه رمضان در سلامت روانی افراد و کسب موفقیت‌ها

حجت‌الاسلام یوسفی درباره فواید تربیتی روزه‌داری ماه رمضان در سلامت روانی و موفقیت‌ها، گفت: روزه‌داری هر سه هوش شناختی، هیجانی و معنوی را تقویت می‌کند.
حجت الاسلام یوسفی، استاد حوزه علمیه تبریز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سجاد یوسفی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، گفت: امروز در روانشناسی و دانش‌های تربیتی هوش را عامل سلامت روانی و موفقیت‌ها می‌دانند، هوش به‌صورت کلی به توانایی سازگاری پیرامونی فرد اطلاق می‌شود.

 

 وی بابیان اینکه هوش توانایی ذهنی در انسان است و نقشی عمده در رفتارهای و زندگی انسان دارد، ادامه داد: سه هوش در این میان نقش عمده را دارند، هوش شناختی (آی‌کیو)، هوش هیجانی (اِی کیو) و هوش معنوی (اس کیو)، هوش شناختی در حقیقت سازگاری با شرایط محیطی را انجام می‌دهد.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز افزود: هوش هیجانی مدیریت و تنظیم هیجان‌ها را عهده‌دار است، هوش هیجانی یا احساسی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است، شخصی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار است، سه مؤلفه  هیجان‌ها را به‌طور موفقیت‌آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند و مدیرت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه هوش معنوی در حوزه روابط ارزشی و شناخت ابعاد حیاتی انسان قرار دارد، ابراز داشت: هوش معنوی که خاص انسان است، کارایی هوش معنوی در حل مسائل مفهومی و ارزشی انسان است و درباره باورهای انسان مدخلیت دارد و سؤالاتی از قبیل هدف زندگی و نهایت این حیات را موردتوجه قرار می‌دهد.

 

 این متخصص علوم تربیتی درباره هوش معنوی، افزود: بنابراین به‌ طور کلی هوش معنوی یا SQ جهت‌گیری و رویکردهای کلی را عهده‌دار است و انسان را در انتخاب مسیر حرکت زندگی یاری می‌کند، هوش معنوی یا SQ هدف‌گذار و نشان دهنده نهایت حرکت زندگی است.

 

وی درباره فواید تربیتی روزه‌داری ماه رمضان در سلامت روانی و موفقیت‌ها، تأکید کرد: روزه‌داری سی‌ روزه به تقویت هر سه هوش هیجانی، شناختی و معنوی کمک می‌کند و سبب می‌شود این سه هوش تقویت شود و به درجات بالای هوشی نائل شوند.

 

حجت‌الاسلام یوسفی با اشاره به نحوه تعامل روزه‌داری و امساک باهوش، خاطرنشان کرد: شخص با روزه‌داری سعی می‌کند محیط را بر اساس شرایط سخت تحمل کند و سازگار شود و هیجان‌های خود را کنترل کند و در ساعات مدید رویکرد خود را نسبت به جهانی بودن و مبدأ هستی مورد بازبینی و قوت قرار دهد.

 

وی بابیان اینکه رابطه هوش معنوی با روزه‌داری در توجه به هدف انسانی پدیدار می‌شود، تصریح کرد: فرد روزه‌دار با توجه به انجام امساک از مبطلات روزه خود را در مسیر یک هدف و نهایت حیات بشری قرار می‌دهد و با این نحوه هوش معنوی خود را که عهده‌دار خطوط کلی زندگی انسان را مورد تقویت قرار می‌دهد./854/302/ب2

ارسال نظرات