۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۴۳۲۴۸۰
در گفت‌وگو با مدیر حوزه علمیه علوی قم مطرح شد؛

تحجرگرایان به دنبال دوری طلاب از روحیه انقلابی

حجت الاسلام اقبالی روحانیان را عهده دار رسالت بزرگ انبیا و امامان دانست و گفت: امروز جهانیان تشنه مبانی دینی هستند، فطرت ذاتی الهی را همه انسان ها دارند، این رسالت انبیا و امامان بوده است که این فطرت نهفته را زنده کنند و اکنون این رسالت به عهده روحانیان است.
مهدی اقبالی

حجت الاسلام مهدی اقبالی، مدیر مدرسه علمیه علوی قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بیان ویژگی ها و معیارهای طلبه انقلابی پرداخت و گفت:  انسان ها در فضای انقلاب و مبارزه که قرار می گیرند باید آن ویژگی ها و خصوصیاتی که یک انقلاب دارد و عواملی که باعث به وجود آمدن و تداوم انقلاب شدند را داشته باشد، اگر این ویژگی ها لحاظ نشود و به فراموشی سپرده شوند آن انقلاب حالت مردگی پیدا می کند.

 

مدیر مدرسه علمیه علوی قم یکی از خواست گاه های انقلاب را حوزه علمیه دانست و گفت: یکی از جایگاه ها و خاستگاهی که در آن انقلاب شکل گرفته است و در حال حاضر نگاه های جهان به آن دوخته شده حوزه علمیه است، حوزه به عنوان خواستگاه انقلاب قلمداد می شود به طوری که رشد و نمود انقلاب از نظر تفکر،اندیشه و خط و مشی های سیاسی که حاکم بر انقلاب بوده و همچنین اصول و مبانی انقلاب اسلامی از درون حوزه به وجود آمده اند چرا که رهبری این انقلاب هم از حوزه بوده است.

 

وی با بیان این که انقلاب متکی به حوزه است، ابراز داشت: اگر حوزه با این جایگاهی که دارد با انقلاب زاویه ای پیدا کند و تفکر واندیشه انقلابی، روحیه، حالات و رفتار انقلابی در حوزویان نباشد و حتی کمرنگ شود باعث می شود آن انقلابی که مدنظر امام بوده و برکات و آثارش را در دنیا می بینیم به مرور زمان فراموش شود.

 

 حجت الاسلام اقبالی یکی از الزامات انقلاب را شادابی، نشاط  و بالندگی  دانست و افزود: یکی از الزامات انقلاب برای پایداری آن شادابی نشاط و بالندگی است و اولین مرحله آن که باید مورد توجه قرار گیرد حفظ این نشاط و بالندگی در حوزه های علمیه است، از این رو طلبه ها و حوزویان باید پیشگامی و همراهی خودشان را با این انقلاب حفظ کنند.

 

مدیر مدرسه علمیه علوی قم یکی از ویژگی های طلبه انقلابی را توجه به اصول و مبانی انقلاب دانست و گفت: اگر یک طلبه بخواهد انقلابی باشد اولین چیز توجه به اصول و مبانی انقلاب است که رهبر معظم انقلاب به آن ها اشاره کردند و فرمودند که طلبه انقلابی به هیچ وجه از معیارها و اصول انقلاب انحراف پیدا نمی کند.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم اصولی است که حضرت امام به عنوان رهبر انقلاب به آن ها توجه کردند و باید طلبه از آن ها الگو بگیرد، این اصول در صحیفه نور به طور کامل آمده است و طلبه می تواند به آن رجوع کند.

 

حجت الاسلام اقبالی یکی دیگر از ویژگی های طلبه انقلابی را توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تشخیص انحرافاتی که ایشان می فرمایند، برشمرد و افزود: نکته سوم در بحث طلبه انقلابی توجه به خطرات و انحرافاتی است که باعث زاویه گرفتن جامعه و حوزه با انقلاب می شوند.

 

وی با تأکید بر اینکه دوری از جریانات انحرافی در حوزه و شناخت آن ها وظیفه یک طبه انقلابی است، گفت: یکی از این خطرها که بارها رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند تحجر گرایی است، اینکه طلبه فقط دین را برای دین بخواهد و کاری به بحث سیاست، نظام و حکومت نداشته باشد این یک تحجرگرایی سنتی است و پویایی ندارد، افرادی هستند که این تحجرگرایی را در حوزه رواج می دهند و باعث می شوند که طلبه ها نسبت به انقلاب زاویه بگیرند، طلبه باید این جریانات را به خوبی بشناسد و از آن ها دوری کند.

 

مدیر مدرسه علمیه علوی قم با بیان اینکه داشتن بصیرت یکی از ویژگی های مهم طلبه انقلابی است، ابراز داشت:  یکی دیگر از ویژگی های طلبه انقلابی بصیرت نسبت به زمان است و ما فکرنکنیم که هرکس در حوزه درس خوانده و در لباس روحانیت است انقلابی است، ما کسانی داشتیم با اینکه در کسوت مرجعیت قرار گرفته اند متأسفانه نتوانستند خودشان را با انقلاب وفق بدهند و ترد شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: طلبه انقلابی باید بداند اگر می خواهد انقلاب را صادر کند، صدور انقلاب تنها با فکر، اندیشه، اعتقادات و تفکر صحیح امکان پذیر است و اگر طلبه با مبانی فقه، اصول، معارف دینی و اعتقادی آشنایی نداشته باشد نمی تواند به خوبی نقش مبلغ انقلاب را داشته باشد.

 

حجت الاسلام اقبالی روحانیان را عهده دار رسالت بزرگ انبیا و امامان دانست و گفت: امروز جهانیان تشنه مبانی دینی هستند، فطرت ذاتی الهی را همه انسان ها دارند، این رسالت انبیا و امامان بوده است که این فطرت نهفته را زنده کنند و اکنون این رسالت به عهده روحانیان است، اگر طلبه بخواهد این رسالت را به درستی انجام دهد باید سلاح تأثیرگذار علم را به حدی داشته باشد که بتواند پاسخگوی نه تنها کشور بلکه پاسخگوی نیاز جهان هم باشد.

 

وی گفت: طلبه انقلابی باید حضور دائمی داشته باشد و این به معنی آن است که طلبه به موقع اقدام بکند، به موقع تشخیص بدهد و به موقع عمل کند و اگر خودش را در خط ولایت و رهبری قرار دهد باعثبه وجود آمدن این ها خواهد شد.

 

مدیر مدرسه علمیه علوی قم در خط ولایت و رهبری نبودن را خطری بزرگ برشمرد و افزود: در خط ولایت و رهبری نبودن باعث پدید آمدن تفکر خوارج در زمان قبل و به به وجود آمدن  داعشی ها و منحرفان هم در حال حاضر شده است.

 

وی عدم تشخیص درست را یکی از علل به بوجود آمدن انحرافات دانست و گفت: عدم تشخیص درست و به موقع باعث به وجود آمدن خوارج و ایستادگی آنها در مقبل امام زمانشان شد و آن انحراف بزرگ اعتقادی آن زمان در حال حاضر هم بین تکفیری ها، داعشی ها و دیگر افراطی ها قابل مشاهده است./874/ت301/س

 

ارسال نظرات