۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴۳۲۶۸۱
کارشناس مسائل مذهبی:

حضور قلب در نماز انسان را به مراتب بالای عرفانی می رساند

حجت الاسلام کمانی با اشاره به این که حضور قلب در نماز انسان را به مراتب بالای عرفانی می رساند، گفت: اگر درجات و اهمیت بالای نماز را درک کنیم به لذت واقعی آن و رضوان الله می رسیم،؛رضوان الله همان رضایت خداوند است که از تمام نعمت های الهی بالاتر و ارزشمندتر است.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام نعمت الله کمانی، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مسجد المهدی(عج) شاهین شهر گفت: یکی از نکات بسیار مهم در عبادات حضور قلب است، توجه کنیم که وقتی در مقابل معبود به نماز می ایستیم چه می گوییم و از او چه می خواهیم.

 

وی ادامه داد: باید آنقدر تمرین کنیم و در نماز فکر و ذهن خود را کنترل کنیم تا به حضور قلب برسیم و بفهمیم در مقابل چه کسی ایستاده ایم و چه می گوییم، اگر کسی به این مقام رسید یعنی به یکی از مقام های عرفانی دست یافته است، متاسفانه وسوسه های شیطان کار را برای رسیدن به حضور قلب مشکل می کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی افزود: یکی از تمرین های عبادت رسیدن به تمرکز است، لازم نیست که در حضور قلب به درجات  اولیا و انبیا برسیم بلکه هر کس در حد خودش باید به این مرتبه عرفانی برسد، برای کنترل فکر و ذهن باید از همان ابتدای وضو گرفتن آن را تمرین کنیم، اگر از هنگام وضو گرفتن ذهن کنترل نشود و افکار مختلف وارد ذهن شوند تا انتهای نماز ورود افکار مختلف به ذهن ادامه دارد.

 

حجت الاسلام کمانی بیان داشت: برای تمرکز در وضو باید ذکر بگویید، هر بخشی از وضو گرفتن دعای مخصوصی دارد که اگر به معانی آن توجه کنیم کمک زیادی به تمرکز و حضور قلب می کند و ما را برای ایستادن در برابر معبود آماده می کند.

 

وی اظهار داشت: هنگام تکبیره الاحرام دست ها را بالا می آوریم و تا پشت گوش می بریم به این معنا که هر فکری که غیر از خدا است پشت سر می ریزیم، گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم در ابتدای سوره حمد انسان را از هجوم افکار شیطانی محافظت می کند.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: اگر درجات و اهمیت بالای نماز را درک کنید به لذت واقعی آن و رضوان الله می رسید، رضوان الله همان رضایت خداوند است که از تمام نعمت های الهی بالاتر و ارزشمندتر است، پیامبراکرم (ص) فرمودند: کسی که اهل نماز باشد و نماز را اقامه کند گناهان او مانند برگ درختان پاییزی فرو می ریزد.

 

حجت الاسلام کمانی تصریح کرد: اگر برکت در زندگی می خواهید باید برای نماز خود اهمیت قائل شوید، نماز را فدای کارهای دنیوی نکنید، کسانی که دائما در حال نماز هستند کسانی هستند که قبل و بعد از نماز حواسشان به نمازشان است وذهنشان درگیر ذکر خدا است، خدا ماه رمضان را قرار داد تا اصل عبادت روزه داری در کنار نماز و قرآن و انفاق و احسان به پدر و مادر قرار گیرد تا انسان رشد کند./202/869/ب1

ارسال نظرات