۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۴۳۳۳۸۰
نماینده ولی فقیه در لرستان:

هیچ حافظ و نگهبانی بهتر از خدای متعال وجود ندارد

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این که همه چیز تحت حمایت خداوند است و خدای متعال از انسان محافظت می کند، گفت: هیچ حافظ و نگهبانی بهتر از خداوند وجود ندارد.
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، شب گذشته در جلسه تفسیر آیه یازدهم سوره مبارکه رعد که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، گفت: این آیه در رابطه با وجود مراقب و محافظ برای انسان است.

 

وی با اشاره به آیه یازدهم سوره رعد که خداوند متعال در این آیه فرموده است: «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ» عنوان کرد: تفاسیر فراوانی برای این یک آیه ذکر شده است.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به جمله نخست «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ» افزود: چهار ضمیر به کار رفته است که برخی از مفسران می‌گویند این ضمایر به آیه دهم این سوره برمیگردد.

 

وی در ادامه یادآور شد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان گفته است بهتر است این ضمائر را به انسان برگردانیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان این ‌که «مُعَقِّباتٌ» به کار رفته در این آیه معقبه و صیغه مبالغه و به‌ معنای پی در پی آمدن به کار رفته است، خاطرنشان کرد: در این‌جا «مُعَقِّباتٌ» به‌معنی حامیان و نگهبانان آمده است.

 

امام جمعه خرم آباد در ادامه یادآور شد: با توجه به مفهوم این آیه نگهبانانی هستند که انسان را از پشت سر حفظ میکنند.

 

وی با اشاره به این که انسان در زندگی در معرض آفات و بلاهای گوناگونی قرار دارد، افزود: این آفات شامل دو دسته بیرونی و درونی هستند.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان از آفات درونی شیطان و هوای نفس و آفات بیرونی، آسمانی و زمینی را آفات و حوادث طبیعی همچون زلزله و سیل، رانش زمین، طوفان، صاعقه، آلودگی هوا، محیط زیست و انواع بیماری ها بیان کرد.

 

وی با اشاره به این که انسان در برابر بسیاری از حوادث احساس میکند یک دست غیبی وجود دارد که او را از بلا و خطرها و آفات نجات میدهد، اظهار داشت: این دست غیب در سوره رعد حافظان و نگهبانان الهی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان این که بدون اذن خدا چیزی نمیتواند به انسان آسیب برساند، تصریح کرد: هیچ کسی و چیزی بدون اراده و اذن خدا از خطر و حادثه مصون نیست.

 

وی با تأکید بر این که در تمام شئون تحت حمایت و مراقبت خداوند هستیم و در عالم خدا حافظ انسان است، افزود: هیچ حافظ و نگهبانی بهتر از خدای متعال وجود ندارد.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان این که خداوند رب‌العالمین و حافظ موجودات است، خاطرنشان کرد: این به معنای توحید ربوبی است.

 

وی یادآور شد: توحید ربوبی اقتضا میکند خداوند متعال هر موجودی را که خلق کرده حفاظت کند و در این راستا فرشتگانی از سوی خودش برای محافظت و مراقبت انسان در نظر گرفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی خداوند برای هر انسان دو فرشته مأمور کرده است، خاطرنشان کرد: مهم ترین وظیفه فرشتگان ثبت اعمال و حفظ انسان از حوادث است.

 

وی با اشاره به محدوده مراقبت و محافظت فرشتگان از انسان عنوان داشت: در زمان اجل و مرگ و زمانی که عمل انسان و حوادث ارتباط برقرار شود از فرشتگان مراقب انسان کاری برنمی‌آید.

 

نماینده ولی فقیه در لرستان قطع رابطه بین صله‌رحم با نزول بلا را از جمله نمونه برقراری عمل انسان و حوادث دانست که از دست فرشتگان مراقب کاری بر نمی آید./9459/202/ب2

ارسال نظرات