۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۴۳۴۳۳۸
آیت الله مکارم شیرازی:

گویندگان و رسانه ها فضائل و خدمات امیرمؤمنان را تبیین کنند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با تسلیت ایام شهادت امیرمؤمنان امام علی(ع) گفت: سخنرانان، گویندگان و رسانه ها باید به ذکر خدمات و کارهای برجسته امیرالمؤمنین بپردازند تا همگان نسبت به فضائل ایشان معرفت پیدا کنند.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت امیرمؤمنان امام علی(ع) گفت: سخنرانان، گویندگان و رسانه ها باید به ذکر خدمات و کارهای برجسته امیرالمؤمنین بپردازند تا همگان نسبت به فضائل ایشان معرفت پیدا کنند.

 

وی به تبیین شاخه های اخلاق پرداخت و افزود: شاخه سوم اخلاق انسان در برابر خود است، اصول اخلاقی مهمی درباره خود انسان وجود دارد؛ نخستین اصل این است که ما بدانیم سرمایه های مهمی در اختیار داریم؛ عمر، جوانی، سلامت و امنیت از جمله سرمایه هایی است که انسان در اختیار دارد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که سرمایه های انسان جاودانه و ابدی نبوده بلکه فناپذیر است، اظهار داشت: اگر عمر و جوانی انسان بگذرد دیگر برنمی گردد، انسان باید به گونه ای عمل کند وقتی که این سرمایه ها را از دست می دهد چیزی به دست بیاورد تا دچار خسران نشود.

 

وی ادامه داد: جوانان باید بدانند که جوانی پایدار نیست، انسان در جوانی عالم می شود، در جوانی تهذیب نفس می کند و در جوانی برای خود افتخاراتی کسب می کند، اکنون ما از نوشته های جوانی در درس ها استفاده می کنیم؛ انسان تا زمانی که جوان است همه کار می تواند انجام دهد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که قرآن به عصر قسم خورده است، ابراز داشت: ممکن است مقصد از عصر زمان پیامبر باشد، ممکن است عصر قیام حضرت مهدی(عج) باشد که دنیا پر از عدل و داد می شود، ممکن هم هست که اشاره به تاریخ تمام بشریت باشد، این تفاسیرگوناگون با یکدیگر تضادی ندارند و در یک آبه می توانند جمع شوند.

 

وی عنوان کرد: خداوند قسم می خورد که انسان سرمایه و ثروت خود را از دست می دهد اما اگر انسان ایمان، عمل صالح، طرفداری از حق و طرفداری از صبر و استقامت داشته باشد استثنا می شود، گاهی انسان در زندگی کاری انجام می دهد که تا آخر عمر پشیمان است، گاهی نیز کاری انجام می دهد که تا آخر عمر خوشحال است که نمونه آن کار امیرمؤمنان در جنگ خندق بود.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: جنگ خندق جنگ نهایی بود و تمام نیروهای مشرکان و مخالفان اسلام دست به دست هم داده و به میدان آمده و نیرومندترین افراد شبه جزیره عرب از جمله عمرو بن عبدود را نیز با خود همراه کرده بودند، وُد نام یکی از بت های مشرکان بود ما می گوییم عبدالله مشرکان می گفتند عبدود.

 

وی اضافه کرد: لحظه ای حساس تر از لحظات این جنگ در تمام تاریخ اسلام پیدا نمی شود، در این جنگ تمام کفر در برابر تمام ایمان ایستاده بود؛ علی(ع) وارد جنگ می شوند و ضربه ای وارد می کنند که سبب یأس و ناامیدی دشمنان می شود و آن ها را فراری می دهد از آن زمان به بعد اسلام مستقر و پایدار شد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه گفت: امیرمؤمنان یک ساعت از عمر خود استفاده کرد و ضربه ای کاری بر پیکر کفار و مشرکان زد، روایت می فرماید یک ضربه حضرت در جنگ خندق از تمام عبادت جن و انس تا قیامت بالاتر است؛ عمر سرمایه ای گرانبها است که از آن باید به خوبی استفاده شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات