۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۴۳۴۵۲۵
آیت‌الله سیدان تشریح کرد؛

تفسیر «نور» از منظر امام رضا

آیت‌الله سیدان گفت: از حضرت رضا(ع) درباره معنای نور در آیه 35 سوره نور سؤال کردند، حضرت در پاسخ فرمود: منظور از نور، هدایت‌گری خداوند در آسمان و زمین است.
سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز ضمن بررسی مسائل مربوط به مَثَل در قرآن کریم به آیه 35 سوره مبارکه نور اشاره کرد و گفت: وقتی در آیه، ذکر شده است که خدا نور آسمان و زمین است، منظور نور رؤیت‌پذیر نیست زیرا خداوند محسوس، متصور و متوهم نیست.

 

وی در ادامه افزود: بعد از نزول این آیه سؤال‌های فراوانی برای علما و اندیشمندان مسلمان پیش آمد که هر یک به نوبه خود نور را معنا کردند.

 

آیت‌الله سیدان به روایتی در این‌باره اشاره کرد و گفت: از حضرت رضا(ع) درباره معنای نور در این آیه سؤال کردند، حضرت در پاسخ فرمود: منظور از نور، هدایت‌گری خداوند در آسمان و زمین است.

 

وی با بیان این‌که تفسیرهای گوناگونی از این آیه صورت گرفته است، تصریح کرد: بعضی از مفسران به مدبر بودن و برخی نیز به ایجاد کننده آسمان و زمین معنا کرده‌اند.

 

استاد دروس عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تبیین این نکته که یک آیه ممکن است معانی مختلفی داشته باشد، گفت:‌ به صورت‌های مختلفی یک آیه معنا می‌شود که هیچکدام با دیگری تفاوت و تناقض ندارد.

 

وی در ادامه افزود: همچنین معانی و تفاسیری که اهل بیت(ع) از آیه انجام می‌دهند هیچ‌کدام با دیگری در تضاد نیست. در واقع بطن‌های مختلف یک آیه است، مانند یک گیاه که ممکن است چند خاصیت داشته باشد.

 

وی به بیان معنای دوم آیه نور پرداخت و اظهار داشت: مَثَل نور هدایت در دل مؤمن است. همان طور که کسی در اتاقی وارد می‌شود و در اتاق چراغی پُر نور قرار دارد و آن شخص می‌تواند به خوبی اطرافش را نگاه کند، قلب مؤمن نیز به همین شکل روشن است و می‌تواند در مشکلات و انتخاب‌هایش راه را به راحتی پیدا کند./202/862/ب1

ارسال نظرات