«لا اله الا الله»؛ مبنای اعتقادی روز قدس
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، جمعه شب در برنامه تلویزیونی «قرار فیروزه ای» که به طور زنده ویژه شب های ماه رمضان از شبکه استانی خراسان رضوی پخش می شود، اظهار کرد: برخی گمان می کنند روز قدس منحصر به امام خمینی است در حالی که این گونه نیست بلکه روز قدس دارای مبانی، اعتقادی، اخلاقی، فقهی و سیاسی است.
مبنای اعتقادی
وی به تبیین و تشریح مبانی روز قدس پرداخت و گفت: مبنای اعتقادی روز قدس «لااله الاالله» که در اذان و اقامه به آن گواهی می دهیم، لااله به معنای مرگ بر طاغوت، کفر، استکبار و مرگ بر دشمن خدا است که دیروز بت لات و عزّی بود، و بعضی سعی دارند همچنان دشمن دیروز را لعنت کنند؛ اللهم العن اللات و العزی در حالی که شعار امروز اللهم العن الجبت و الطاغوت است.
حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: لااله امروز یعنی لعنت بر آمریکا، اسرائیل، آل سعود و آل خلیفه است که نمی شود «فمن یکفر باالطاغوت» را ناقص و «یومن بالله فقد» را صحیح داشته باشیم زیرا قبولی حضرت حق و لعنت بر دشمان خدا باید همراه هم باشند.
وی با بیان این که معنای «...الاالله» ولایت الهیه است، بیان کرد: ولایت خدا یعنی ولایت رسول و اهل بیت(ع)، در عصر غیبت هم یعنی ولایت فقیه.
مبنای فقهی
حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به این که مردم نسبت به مبنای فقهی روز قدس کمتر آگاهند، خاطرنشان کرد: بر مبنای احکام اسلام، چنان چه مسجد نجس شود، پاک و تطهیر کردنش از اقامه نماز جماعت واجب تر است و در صورتی که برای پاک و رفع شدن آن نجسی یک نفر کفایت می کند، بقیه اقامه نماز کنند.
وی با تأکید بر این که مبنای فقهی روز قدس را همه علما قبول دارند، افزود: چنان چه نجاست قدری باشد که تمام مسجد را فراگرفته باشد، امام جماعت باید بالای پشت بام مسجد رفته و مردم را خبر دار کند که ای مسلمانان، مسجد خدا نجس شده بیایید آن را تطهیر کنیم و نماز بخوانیم.
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: مسجدالاقصی هم خانه خداست که صهیونیسم خبیس آن جا را نجس کرده است و بنابر احکام و فتواهای این زمینه، امام راحل جمعه آخر ماه رمضان بود که روی پشت بام مسجدی رفتند و فریاد زند که ای مسلمانان مسجدالاقصی نجس شده است، اگر هرکس یک ظرف آب بیاورد و بریزد، مسجد خدا پاک می شود و می توان در آن نماز خواند.
مبنای اخلاقی
وی با بیان مبنای اخلاقی روز قدس عنوان کرد: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) به امام حسین(ع) و امام حسن(ع) توصیه کرده اند که برای مظلوم یار و برای ظالم خصم باشید و در این سفارش به هیچ وجه درباره رابطه نژادی یا خویشاوندی با مظلوم سخنی نگفتند، تنها فرمودند مظلوم یعنی انسان چه مسلمان، چه غیر مسلمان حتی غیر شیعه باشد.
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: بنابراین هیچ استدلالی برای دفاع نکردن از مظلومان فلسطین، یمن، سوریه، افغانستان، پاکستان و بحرین وجود ندارد از منظر دین اسلام به طور اخلاقی هم باید خصم دشمن باشیم.
حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر این که همه مردم می دانند هدف آمریکا و اسرائیل اسلام است نه خاک فلسطین، اظهار کرد: امّ القرای جهان اسلام امروز ایران است، هدف آن ها نظام جمهوری اسلامی است از این رو حفاظت از نظام اسلامی اقتضا می کند از مردم فلسطین دفاع کنیم و علیه اسرائیل و آمریکا فریاد بزنیم.
مبنای سیاسی
به گفته وی، مبنای سیاسی روز قدس امنیت ملی و منافع ملی ما است که اقتضا می کند با دشمنان اسلام بجنگیم که امروز دشمنان اسلام در کشورهایی چون سوریه، افغانستان، پاکستان، عراق و بحرین خیمه زده اند
حجت الاسلام ماندگاری تأکید کرد: وظیفه کنونی ما این است که در وهله اول تنفر قلبی داشته باشیم، دوم فریاد زبانی، سوم در صورت نیاز گذشت از مال داشته باشیم و در آخر اگر حضور مان لازم شد، حضور پیدا کنیم اما حال که گفته می شود حضور لازم نیست فقط حمایت می کنیم./202/1308/ب1