۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۴۳۷۶۳۳
استاد حوزه علمیه قم:

عربستان منشأ تفکر تکفیری و تروریسم است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مستندات تاریخی تفکر تکفیری، گفت: افکار تکفیری در عربستان آغاز شد و اکنون نیز وهابیت این کشور منشأ تکفیر و تروریسم در جهان است.
حجت الاسلام ضیاء توحیدی - استاد حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسن ضیاء توحیدی، استاد حوزه و دانشگاه قم شامگاه سه‌شنبه در کارگاه آموزشی که با موضوع فرق و مذاهب ویژه علمای شیعه و سنی در بجنورد برگزار شد، با بیان اینکه منشأ آغاز فکر تکفیری، عربستان است، افزود: با توجه به مستندات تاریخی فکر تکفیری از عربستان آغاز شد و اکنون نیز وهابیت نه‌ تنها با شیعه بلکه با تمام اصول اهل تسنن نیز مخالف است.

 

وی با اشاره به اینکه وهابیت با اهل سنت نیز دشمن است، ادامه داد: بنابراین باید مردم بدانند تفکر وهابیت با هیچ‌یک از تفکرات جعفری، حنفی، شافعی و غیره اهل سنت جور درنمی‌آید.

 

حجت‌الاسلام ضیاءتوحیدی اظهار کرد: امروز باید علمای شیعه و سنی برای مسلمانان روشن کنند که پشت پرده این جریانات چه کسانی هستند؛ چرا که در پشت پرده این جریان‌های تکفیری اهداف آمریکا و اسراییل دنبال می‌شود و اقدامات این گروه‌ها به شیعه و سنی ربطی ندارد.

 

وی افزود: این گروه‌ها و جریانات با میدان‌داری و حمایت از سوی دولت عربستان، مرتکب جنایت می‌شوند و آمریکا، انگلیس، اسراییل هم آن‌ها را همراهی می‌کنند.

 

این استاد حوزه علمیه قم گفت: چون گروه‌های تکفیری چهره منفوری در بین مردم جهان دارند، آمریکا به ظاهر می‌گوید مخالف آن‌ها است اما در واقع از آن‌ها حمایت می‌کند؛ چرا که اگر این‌گونه نبود، با امکانات و قدرتی که دارند، دو روزه این گروه‌های تکفیری را نابود می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام ضیاء توحیدی تأکید کرد: تا زمانی که گروه‌های تکفیری جنگ و درگیری را در میان مسلمانان ایجاد کنند و گسترش دهند، آمریکا از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

 

وی با اشاره به اقدامات و موضع‌گیری‌های افراد تندرو، هم در میان شیعیان و هم در میان اهل تسنن، گفت: عموم شیعه و تسنن، این افراد را قبول ندارند و هیچ‌گاه حرف‌های تند این گروه‌ها بر روی عموم مردم مسلمان تأثیر ندارد.

 

حجت‌الاسلام ضیاء توحیدی تصریح کرد: کسانی از این افراد تندرو حمایت کرده و رفتارهای آن‌ها را پررنگ و منتشر می‌کنند که در تلاش برای ایجاد تفرقه و در نتیجه آقایی بر جهان هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: باید نسبت به نقشه‌های آمریکا و اسراییل هوشیار بود و با حفظ و تقویت وحدت بین شیعه و سنی، از افراطی‌گری دوری کرد.

 

وی با رد ادعاهای گروه‌های تکفیری با استناد به منابع و کتب تاریخی شیعه و سنی، گفت: گروه‌های تکفیری و داعشی عمداً دروغ می‌گویند و تحریف می‌کنند؛ بنابراین باید علمای شیعه و سنی به مردم آگاهی دهند و هوشیار باشند که هر حدیثی در هر کتابی صحیح نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه علما باید اختلاف عقیده در بین مسلمانان را به طریق اولی حل کنند، خاطرنشان کرد: اگر این مطالب برای شیعه و سنی بیان نشود، فرزندان ما جذب این گروه‌ها شده و با این تفکرات تندرو همراه می‌شوند./9314/202/ب2

ارسال نظرات