مادران نخستین مبلغان معارف دینی در خانواده هستند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، سمیه گنجی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در نشست تخصصی بانوان نخبه فرهنگی و اجتماعی این استان، با مقایسه روش های تبلیغ و برقراری ارتباط در زمان گذشته و حال، گفت: کار فرهنگی نیاز به صبر و شکیبایی دارد، ارتباط با مخاطب بر اساس بافت فرهنگی، جغرافیایی و نوع تربیت و گروه سنی تخصص های تبلیغی خاص خود را نیاز دارد.
گنجی افزود: به عنوان مثال در اوایل انقلاب حجت الاسلام راستگو با شگردهای خاص مانند داستان، شعر، قصه، نقاشی، خوشنویسی و بازی با کلمات توانسته بود ارتباط خوبی با کودکان و نوجوانان برقرار کند و شالوده فکری بسیاری ازافراد نسل یک و دو انقلاب از همانجا شکل گرفت.
وی ادامه داد: در زمان حال هم لازم است، یک عده در بین عشایر، بین خانم ها، بین دانشجویان و دیگر اقشار جامعه فعالیت تخصصی داشته باشند و با شگردهای نو و به روز مرتبط با هر قشر ارتباط برقرار کنند.
کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه اگر یک مبلغ نیازها و دغدغه های ذهنی و فکری مخاطب خود را نشناسد و آنچه در ذهن او می گذرد را دریافت نکند و با او همسو نشود، امکان برقراری ارتباط و تأثیر کم میشود، تصریح کرد: انسان ها در هر رده سنی که باشند نسبت به مخاطب خودشان پیش داوری می کنند و براساس رفتار و پوشش و گفتارِ طرف مقابل، خود را وفق می دهند.
وی با تأکید بر اینکه منطق دین، منطق پیش داوری نیست، خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس عقل و بینشی که خدای رحمان برای ما قرار داده است در ارتباط با دیگران و پذیرش افکار و منش آنها عمل کنیم، نه بر اساس پیش داوری که در باطن داریم .
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در حال حاضر ما دائم در حال حذف انسان ها هستیم، در درجه نخست بین مسلم و غیر مسلم، بعد از آن بین مسلم سنی و مسلم شیعه، بعد بین شیعیان این جناح و آن جناح و بعد در جناح مورد علاقه مان بین طرفدار فلان شخصیت و دیگری فرق می گذاریم و دیگران را حذف می کنیم و این خلاف منطق قرآن است.
کارشناس مسائل اجتماعی، نقش مادران در انتقال ارزش حیا و حجاب به فرزندان را بسیار اساسی دانست و تصریح کرد: مادران نخستین مبلغان معارف دینی در خانواده هستند و یک مبلغ دینی موفق، باید قبل از اینکه گوینده باشد، شنونده باشد و حرف های طرف مقابل خود را به خوبی گوش دهد و نیاز های مخاطب خود را شناسایی کند و مطابق آن سخن بگوید چون که مخاطب شناسی در تبلیغ یک اصل است.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر، یک «سیری کاذب تبلیغی» در مورد معارف دین و احکام اسلام و قرآن در بین مردم ایجاد شده است، گفت: نسل های گذشته عاشق سخنرانی و شنیدن سخنان ناب دینی بودند، اما در حال حاضر سخنرانان همان سخنرانان و مطالب همان مطالب هستند و برای همین گوش مخاطب از این حرف ها اشباع شده است.
این استاد دانشگاه ابراز داشت: وضعیت جامعه ما این شده که گوش ها سیر است و چشم ها گرسنه، حرف ها زیاد شنیده می شود اما عمل در رفتار و کردار به چشم نمی آید.
گنجی با بیان اینکه نسل حاضر، جدای از شرکت در مراسم مذهبی و مساجد و تلوزیون و رسانه های جمعی دیگر، ۱۲سال در طول مدت تحصیل از دروس قرآن و دینی بهره می برد و این روند سبب سیری کاذب در وجود او می شود، اظهار داشت: آموزش ها باید جزء زندگی واقعی باشد نه ذهنی و مجازی، دانش باید درونی و جزء باور ها و شخصیت فرد شود.
وی گفت: در حال حاضر، در ترویج احکام دین و مسائل اعتقادی باید به صورت دو طرفه و گفتمانی و جلسات پرسش و پاسخ عمل کرد نه تنها یک طرفه و با برگزاری جلسات سخنرانی که مخاطب فقط شنونده است./202/9457/ب1