۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۴۳۹۳۱۱
آیت الله مقتدایی:

دادگاه ویژه روحانیت از برخورد با منحرفان وحشت نداشته باشد

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که دادگاه ویژه روحانیت باید با منحرفان با جدیت و قاطعیت برخورد کند، گفت: دست اندرکاران از این که یک روحانی را مجازات می کنند نباید وحشت داشته باشند، اگر مجازات اعدام، زندان و شلاق است باید عملی شود چون چنین طلبه ای جامعه را منحرف می کند.
آیت الله مقتدایی آیت الله مقتدایی مراسم تودیع و معارفه دادستان ویژه روحانیت قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی عضو شورای عالی حوزه های علمیه عصر امروز در مراسم تودیع و معارفه دادستان ویژه روحانیت حوزه قضایی قم که در سالن اجتماعات دادسرای ویژه روحانیت برگزار شد، گفت: یکی از چیزهایی که همه موظف به رعایت آن هستند تهذیب و حسن اخلاق است.

 

وی افزود: در آیات و روایات تأکیده شده هر انسانی باید خود را مزین به فضایل اخلاقی کند، انسان اگر سعادت می خواهد باید کارهایش توأم با تهذیب اخلاق باشد، در اسلام از جهاد با نفس به عنوان جهاد اکبر یاد شده است.

 

آیت الله مقتدایی با بیان این که تهذیب نفس و اخلاق نسبت به روحانیت تأکید مضاعف دارد، اظهار داشت: روحانیا رهبری فکری و هدایت معنوی جامعه را بر عهده دارد از این رو باید بیشتر رعایت کند، اگر یک روحانی واقعا به وظایف دینی و تبلیغی خود عمل کند مقام بالایی در قیامت دارد اما اگر عمل نکرد در جهنم خواهد بود.

 

وی ادامه داد: حضرت امام در طول مدت رهبری و همچنین قبل از پیروزی انقلاب تا آخر عمر نسبت به تهذیب اخلاقی روحانیان تأکید می کردند، ایشان می فرمودند یک روحانی مهذب می تواند یک امت را به سعادت رسانده و هدایت کند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که روحانیت باید به فضائل اخلاقی آراسته شده و از رذائل اجتناب کند،ابرزا داشت: برای تهذیب روحانیت دو راه وجود دارد، یکی درس های اخلاق و توصیه های اخلاقی اساتید است.

 

وی عنوان کرد: راه دوم برخورد کردن دادگاه ویژه روحانیت با افراد منحرف است، ممکن است در روحانیت افرادی باشند که هوای نفس بر آن ها غلبه کند و منشأ انحراف دیگران شوند، برخورد و مبارزه با چنین افرادی یکی از راه های تهذیب است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امام بزرگوار همان گونه که نسبت به درس اخلاق و بیان نکات اخلاقی از سوی اساتید تأکید می کردند نسبت به دادگاه ویژه روحانیت نیز تأکید داشتند، این دادگاه از برکات امام راحل است.

 

وی اضافه کرد: حضرت امام به فکر این بودند که دادگاه ویژه تشکیل شود تا از شأن و جایگاه روحانیت حراست شده  و انحرافی صورت نگیرد، آن زمان ما در شورای عالی قضایی بودیم حاج احمدآقا در تماسی با بنده فرمودند که امام دستور دادند همین امروز دادستان و رییس دادگاه روحانی تعیین شود اما آن جلسه با وجود بحث های فراوان به نتیجه نرسید فردایش خود حضرت امام رییس دادگاه را تعیین کردند.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که برخی تصور می کردند که دادگاه ویژه روحانیت علیه روحانیان است، گفت: این دادگاه برای تهذیب و حفظ شأن روحانیت تشکیل شده است، رهبر معظم انقلاب نیز همانند امام راحل همان تأکیدات را درباره این دادگاه دارند.

 

وی افزود: کسی که می خواهد تهذیب کننده باشد خودش باید مراحل تهذیبی را گذرانده باشد از این رو افرادی که برای محاکم انتخاب می شوند باید مهذب باشند و در این زمینه باید دقت صورت گیرد، چرا باید در بین روحانیت فسادهایی پیدا شود این جای تأسف دارد، البته طبیعی است که از این مقدار طلبه عده ای نیز منحرف باشند.

 

آیت الله مقتدایی با بیان این که دادگاه ویژه روحانیت باید با منحرفان با جدیت و قاطعیت برخورد کند، اظهار داشت: دست اندرکاران از این که یک روحانی منحرف و متخلف را مجازات می کنند نباید وحشت داشته باشند، اگر مجازات اعدام، زندان و شلاق است باید عملی شود چون چنین طلبه ای جامعه را منحرف می کند.

 

وی ادامه داد: در جذب و گزینش آقایان باید دقت شود، همچنین برای قضات دادگاه ویژه روحانیت باید درس اخلاق نیز برگزار شود تا در تهذیب آن اثرگذار باشد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات