۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۳۹۹۱۷
مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم:

امر پژوهش‌ در حوزه پس از نیازسنجی و آینده‌پژوهی انجام شود

حجت الاسلام عرفاتی با بیان این‌که پژوهش‌های حوزه باید نیازسنجی و آینده پژوهی شود، گفت: باید رویکرد حوزه متناسب با نیاز طلاب باشد و به نظر می‌رسد در این کیفیت یا مسامحه شده یا متناسب با شرایط روز نیست.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت الاسلام محسن عرفاتی، مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی گرایش جوانان برای ورود به حوزه‌های علمیه گسترش پیدا کرده است، ابراز کرد: ‌بایستی رویکرد حوزه متناسب با نیازهای طلاب باشد و به نظر می‌رسد در این کیفیت یا مسامحه شده یا متناسب با شرایط روز نیست.

 

وی با بیان اینکه کیفیت حوزه‌های علمیه از لحاظ معنوی و علمی باید ارتقا پیدا کنند، تصریح کرد: طلاب باید به نیازهای روز جامعه مسلح و ممحض باشند تا جامعه هدایت و رهبری فرهنگی و معنوی شود.

 

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه فرهنگی بودن و معنوی بودن اولویت اول جامعه امروز است، بیان کرد: معنویت اهل بیت(ع) به جامعه انتقال پیدا کند که این مستلزم مجهز شدن خود طلاب است که نیازمند به برنامه ریزی منسجم است.

 

مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم افزود: علمی شدن حوزه‌ها مرتبه دوم است، یعنی نورانیت و تقوای طلاب کار خودش را می‌کند و اگر علم بیشتر باشد ولی تقوا و نورانیت کم باشد نه تنها نتیجه نمی‌دهند بلکه نتیجه معکوس می‌دهد پس شرط اول معنویت و شرط دوم علمیت است.

 

حجت الاسلام عرفاتی با بیان اینکه شیوه آموزش سنتی حوزه ها خیلی بهتر بوده است، ابراز کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه های علمیه این است که طلاب حوزه‌ها هم مانند دانشگاه‌ها شدند و به دنبال نمره هستند در صورتی که دانشگاه‌ها باید مثل حوزه‌ها می‌شدند.

 

وی ادامه داد: در گذشته طلاب استاد را با حال روحی انتخاب می‌کردند ولی الآن استاد اجباری است این‌ها نتیجه نمی‌گیرند چرا که اشتیاق و حب نیست در حالی که در پژوهش باید زمینه اشتیاق وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه پژوهش‌های سطحی و بی مغز زیاد شده است، گفت: در زمان قدیم علما کتاب می‌نوشتند و یک خط آن کتاب را چند جلد شرح می دادند ولی الان 10 جلد می‌نویسند و هر صفحه آن که خوانده می شود برکتی که در کتب علما قدیم بود را ندارد.

 

وی با بیان اینکه پژوهش باید بر اساس نیاز باشد، تصریح کرد: در مرحله نخست باید نیاز سنجی و بعد از آن آینده پژوهی شود؛ سپس به آن موضوع پرداخته شود که در ده سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

 حجت الاسلام عرفاتی اضافه کرد: بعد از نیاز سنجی و مشخص شدن که در آینده چه نیازهایی داریم بر اساس آن نیاز سنجی به امر پژوهشی پرداخته شود که آن پژوهش کاربردی باشد نه صرفا پژوهشی که در کتابخانه‌ها خاک بخورد./875/ت302/ی

ارسال نظرات