۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۴۱۸۵۳
آيت‌الله ایمانی در گفت وگو با رسا:

بیکاری و رکود مردم را به‌زانو درآورده است/ برجام توافقی کاغذی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: باید تجدیدنظری روی توافق داشته باشیم یا مسائل هسته‌ای را به حال اول خود برگردانیم و یا اینکه آن‌ها از بدعهدی خود دست بردارند.
آيت الله اسدالله ایمانی

آیت الله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز درباره سخنان اخیر رهبر انقلاب در رابطه با برجام و تأثیر آن بر زندگی مردم گفت: تا امروز که بیش از شش ماه از عملیاتی شدن برجام و 1 سال از اصل توافق گذشته هیچ تأثیری در زندگی مردم نداشته و این مایه تشویش و نگرانی است.

 

وی بابیان این که جمهوری اسلامی به احترام قراردادی که بسته‌شده بخشی از کارهای هسته‌ای را تعطیل کرده است، افزود: طبیعتاً باید آن‌ها هم به تعهدات شان عمل کنند که تا امروز به تعهدات شان عمل‌نکرده‌اند و مسئولین ذی‌ربط هم ‌بارها رسماً اعلام کرده‌اند که آمریکا بدعهدی و بدقولی می‌کند و کشورهای اروپایی هم از ترس آمریکا کاری را انجام نداده‌اند.

 

امام جمعه شیراز با اشاره به این که امریکا اعلام کرده که تحریم‌ها را مرتب توسعه و گسترش می‌دهد و قصد برداشتن تحریم‌ها را هم ندارد تصریح کرد: توافق‌های تجاری و بازرگانی روی کاغذ مانده و در عمل سرمایه‌ای نیاورده‌اند که کارخانه‌ای تولید شود و یا فنّاوری به ما داده شود.

 

آیت الله ایمانی ادامه داد: امتیاز داده‌ایم و امتیازی نگرفته‌ایم و این بالاترین خسارت و بالاترین زیان است؛ طبعاً باید تجدیدنظری بر روی توافق داشته باشیم یا مسائل هسته‌ای را به حال اول برگردانیم و یا اینکه آن‌ها از بدعهدی خود دست بردارند.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به وضعیت معیشتی مردم و تعطیلی کارخانه‌ها در استان فارس بیان کرد: بیکاری و رکود مردم را به‌زانو درآورده است؛ اگر امروز شاهد تعطیلی کارخانه‌ها هستیم به دلایل مختلف است، یکی از این مسائل رکودی است که بر کل کشور حاکم است.

 

وی ادامه داد: محصولات کارخانه‌ها مشتری ندارد؛ به‌عنوان‌مثال کارخانه کاشی حافظ اعلام می‌کند که حاضر است تولیداتش را با 50 درصد تخفیف به بازار ارائه دهد که به فروش برسد اما وقتی‌که ساخت‌وساز به دلیل رکود تعطیل است، خریداری وجود ندارد .

 

آیت الله ایمانی مشکل دوم تعطیلی کارخانه‌ها را بانک‌های استان دانست و خاطرنشان کرد: بانک‌های فارس یک مقدار سخت‌گیری‌شان از جاهای دیگر بیشتر است و برداشت بنده این است که این بانک‌ها به خاطر گرفتن مطالبات و سود متأسفانه ربوی که از تولیدکننده‌ها دریافت می‌کنند، صنعتگر را تحت‌فشار می‌گذارند و صنعتگر هم وقتی امیدش کم می‌شود کم‌کم به‌جایی می‌رسد که مصلحت را در تعطیل کردن کارخانه می‌بیند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس یادآور شد: این مسأله همان عاملی است که نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و بارها هم به مسئولین گفته‌شده و آن‌ها هم پاسخ‌هایی داده‌اند که واقعاً قانع‌کننده نیست و تنگ‌نظری‌هایی هم وجود دارد مخصوصاً برای راه‌اندازی یک صنعت جدید از سوی بدنه ادارات، آن‌قدر از این سمت به آن سمت ارجاع داده می‌شوند که مجبور به رها کردن کار می‌شوند./۹۱۹/ت302/ج

خبرنگار: محمد هاشم نعمت اللهی

ارسال نظرات