۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۴۴۲۶۲۱
دبير جامعه روحانيت كاشان:

گناهکاران در حكومت الهي نمي توانند از عذاب فرار كنند

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند به مردم احاطه دارد و كسي نمي تواند در حكومت الهي گناهي را مرتكب شود و از عذاب الهي فرار كند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني در توضيح و تفسير آيه 60 سوره مباركه اسرا كه مي فرمايد ‹‹وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتي‏ أَرَيْناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزيدُهُمْ إِلاَّ طُغْياناً کَبيراً›› گفت: در اين آيه خداوند به پيامبر مي فرمايد، تو نگران توطئه ها و كار شكني هاي مشركين و منافقين نباش چرا كه خداوند به مردم احاطه دارد و كسي نمي تواند در حكومت الهي گناهي را مرتكب شود و از عذاب الهي فرار كند و تو نگران نباش خداوند بر مردم احاطه دارد.

وي افزود: خداوند اشاره مي كند به خوابي كه پيامبر ديده است، و در قرآن دو خواب در رابطه با پيامبر مطرح شده است، يكي مربوط به جنگ بدر است كه خداوند دشمن را به پيامبر اندك نشان داد و اين قوت قلبي براي پيامبربود و از طرف ديگر خداوند هنگام جنگ  نيز در چشم دشمن تصرف كرد و خود را زياد و لشكر پيامبر را كم مي ديدند.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: يك خواب نيز پيامبر در جريان جنگ حديبيه ديد و خداوند آن رويايي را كه پيامبر ديده بود عملي كرد و تائيد كرد كه شما وارد مسجد الحرام خواهيد شد.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) وقتي اين خواب را ديد، به مسلمانان گفت، ما به زودي مكه را فتح خواهيم كرد و وارد مسجد الحرام خواهيم شد، از اين رو وقتي پيامبر خواب را براي مردم تعريف كرد، مردم خوشحال شدند اما هنگامي كه با دشمن روبرو شدند و مشركين اجازه ندادند مسلمانان وارد مسجد الحرام شوند برگشتند و صلح حديبيه اتفاق افتاد يكي از مفاد اين صلح اين بود كه امسال مسلمانان حج نداشته باشند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: برخي از مسلمانان وقتي مشاهده كردند امسال حج نخواهند داشت طعنه زدند كه خواب پيامبر چه خوابي بود كه گفت ما وارد مسجد مي شويم اما چنين نشد، پيامبر نيز فرمود اين خواب واقعيت دارد اما وقوع آن ديرتر است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه، مفسرين مي گويند اين دو خواب بوده و احتمال خواب سومي هم هست، گفت: علامه طباطبايي مي فرمايد، سوره مباركه اسرا در شهر مكه نازل شد و پيامبر هنوز به مدينه هجرت نكرده بود، بنابراين نمي تواند آن دو خواب باشد چرا كه يكي از اين دو خواب در جريان جنگ بدر در سال دوم بود و يكي هم در جريان صلح حديبيه در سال ششم بود.

وي افزود: در شرح روايات براي اين خواب اينگونه بيان شده كه پيامبر اكرم در شهر مكه خواب ديد تعدادي بوزينه از منبر پيامبر بالا و پايين مي روند، پيامبر اكرم ناراحت شد و علت را از جبرئيل پرسيد و جبرئيل بیان کرد: بعد از تو بني اميه به مدت 80 سال از منبر تو بالا و پايين خواهند رفت و اين حيواناتي كه از منبر بالا و پايين مي رفتند بني اميه هستند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: پيامبر از تعبير خواب بيشتر ناراحت شد، آيات سوره قدر نازل شد، شب قدري كه خداوند به پيامبر داد بهتر از هزار ماه  است و هزار ماه نيز همان 80 سال است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد، ما اين دو موضوع را كه يكي خواب پيامبر و يكي آن شجره ملعونه كه بني اميه هستند را براي امتحان مردم بود، مردم نيز مي گويند اگر خداوند مي خواست ما را هدايت كند چرا شيطان را خلق كرد و چرا خداوند مشركين را در كنار پيامبر قرارداد تا اسلام را به انحراف بكشانند و چرا امروز خداوند اجازه مي دهد آمريكا و انگلستان و اسرائيل رشد كنند.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند مي فرمايد، من شيطان و شجره معلونه و داعش را خلق كردم تا عكس العمل مردم در مقابل آنها ببينيم، از اين رو قوم بني اسرائيل كه گرفتار فرعون شده بودند به حضرت موسي گفتند، ما اين جا مي مانيم تو با خداي خود برو با فروعونها مبارزه كن هر موقع كه پيروز شدي  ما وارد شهر خواهيم شد و خداوند در جواب آنها گفت: اگر قرار بود من بروم نيازي به سفارش شما نبود، من آنها را خلق كردم تا شما با آنها مبارزه كنيد و مبارزه امتحان است./202/1307/ب1

ارسال نظرات