۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۴۴۳۰۳۸
تفسیر سوره احزاب(2)

فرزندخوانده وارث محسوب نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که فرزندخوانده نه رابطه حقیقی نه رابطه حقوقی دارد، گفت: یکی از اخلاق جاهلی فرزند دانستن فرزندخوانده است در حالی که احکام پدر و فرزندی برآنها جاری نمی شود و براساس ضوابط الهی هیچ یک از همدیگر ارث نمی برند.
تولیت آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در دومین جلسه تفسیر سوره احزاب در حرم رضوی به تفسیر آیه چهارم این سوره «مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ وَ مَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ذَلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ» پرداخت.

وی اظهار کرد: خداوند در وجود هر انسانی یک قلب قرار داد و در آن دو نفر جای ندارد، هر انسانی یک دل و یک دلدار دارد، انسان دارای شخصیت و خط فکری واحد و به دور از نفاق، برهمه وجودش یک آهنگ حاکم است و آن آهنگ توحید، دوست داشتن دوستان اهل بیت و دشمنی با دشمنان خدا و اهل بیت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه نفاق از اخلاق جاهلی است، تصریح کرد: حب و بغض کنار هم جای نمی گیرند، اهل بیت(ع) موضوع محبت و مورد نفرت را معرفی کرده اند که به دوستان خدا عشق بورزید و نسبت به دشمنان خدا نفرت داشته باشید و لعن کنید.

وی «ظِهار» را از دیگر اخلاق جاهل مطرح کرد و افزود: در صدر اسلام نوعی اخلاق در خانواده ها حاکم بود که بر اساس آن مردان به همسران خود چنین اهانت می کردند که همچون مادرشان بر آنها حرام هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه جریمه ظِهار پرداخت کفاره یا طلاق است، ادامه داد: ظهار جسارت به رابطه زوجیت و قطع کننده رابطه زناشویی است، رابطه ای که نه تنها دارای محبت بلکه مودّت هم بر آن حاکم است، بر اساس این اخلاق جاهلی زوجه بلاتکلیف است، طلاق نیست ولی منتهی به طلاق می شود.

وی ادامه داد: سومین اخلاق جاهلی را فرزند دانستن فرزندخوانده است در حالی که احکام پدر و فرزندی برآنها جاری نمی شود و براساس ضوابط الهی هیچ یک از همدیگر ارث نمی برند، همچنین همسر پسرخوانده از محارم پدرخوانده محسوب نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی افراد در سخنان محاوره ای فرزند دیگری تلقی شوند ولی تنها از روی تشریفات است، آداب، رسوم و فرهنگهای بین جوامع ایجاد رابطه حقیقی نمی کند و قاعده ساز در اسلام نیست.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه معیار قاعده سازی حق است، مطرح کرد: حق آن چیزی است که ذات مقدس پروردگار متعال می فرماید، وحی الهی که از لسان پیامبران و اوصیای دین یا از آیات نورانی قرآن بر می آید ملاک قاعده سازی اسلامی است.

وی به تلاوت آیه «ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» پرداخت و افزود: در آیه بعد یعنی آیه پنجم به این مطلب می پردازد که شناسایی فرزندخوانده چگونه باشد، برای تعیین نسب فرزندخوانده، او را باید به پدر واقعی خودش نسبت داد، از منظر قرآن این بسیار مهم است که نسبتها رعایت شود در نزد خداوند نیز این عادلانه است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی متذکر شد: اگر پدرش گمنام باشد به طور مثال در جنگی مفقودالاثر یا اسیر شده باشد، برادر دینی شما محسوب می شود زیرا پدرش با ایمان به دین اسلام به جنگ دشمن خدا رفته است، از این جهت که دارای باور مشترک به خدا و پیامبرش هستید، برادر دینی هم محسوب می شوید، اما در نامگذاری به اصطلاح شناسنامه او باید به پدر اصلی خودش نسبت داده شود.

وی افزود: در ادامه آیه خداوند هشدار می دهد که اگر در نامگذاری خطا کردید و گفتید پسرمن، مانعی ندارد اما اگر از روی نیت، قصد و عمد عنوان کردید، خطا تلقی نمی شود بلکه مرتکب جرم شده اید که باید ازآن توبه کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: برای حفظ اصل و نسب خانوادگی نباید حق بهم زده شود که اگر خلاف آن هم با قصد و نیت این عمل شد، مرتکب جرم شده اید.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مسؤلیتهای پیامبران و رهبران خرافه زدایی از بین امت بوده است و نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) بر پرهیز از این سه اخلاق جاهلی که نوعی خرافه است، هشدار داده اند.

یادآور می شود، دومین دوره سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با محور «سوره احزاب» سه شنبه هرهفته پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت ایشان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات