۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۴۴۳۲۹۱
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

اثبات حقانیت سندی و دلالتی حدیث غدیر

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در سومین جلسه از طرح آموزشی تبلیغی یاوران غدیر درباره ادله اثبات سند و دلالت حدیث غدیر گفت: تواتر حدیث غدیر در الغدیر علامه امینی اثبات شده و دلالت حدیث غدیر بر امر ولایت از اشکال خود عامه به دست می آید که پیامبر هیچ گاه مردم را در گمراهی رها نمی کند.
حجت الاسلام نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد، عصر امروز در سومین جلسه از طرح آموزشی تبلیغی یاوران غدیر که در حوزه علمیه جامعه الامام المنتظر نجف آباد برگزار شد، غدیر را یکی از امانت های الهی برشمرد و گفت: این وظیفه به عهده تمام مسلمانان است که این امانت را تا قیامت منتقل کنند.

وی در ادامه افزود: غدیر از حوادث بی نظیر عصر پیامبر است که متأسفانه از سوی آنانی که این رویداد در راستای منافع و خواسته آنها نبوده تلاش کردند این حادثه را به دست فراموشی سپرده یا کمرنگ کنند و امروز بیش از هر زمانی به غدیر به عنوان یک مسأله حیاتی نگاه کنیم و در همه ابعاد آن اعتقادتمان را محکم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در بحث این جلسه درباره سندیت حدیث غدیر، گفت: حدیث غدیر بخشی از خطبه غدیر است آنجا که پیامبر می فرماید «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و برای اثبات این حدیث در دورانی که 1400سال از آن واقعه می گذرد، نه از راه مشاهده و از راه مکاشفه نمی توان به اثبات آن پرداخت.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اثبات حدیث غدیر با مراجعه به احادیث تواتر حدیث غدیر را اثبات کنیم تا بتوانیم در برابر منکران و شبهه افکنان غدیر احتجاج کنیم و علامه امینی در جلد اول کتاب الغدیر تواتر این حدیث را در تمام طبقات ثابت کرده است و در دورانی که هیچ یک از وسایل ارتباطی امروز وجود نداشت، اثر نفیسی از خود به جای گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این نکته که تواتر حدیث غدیر نه تنها ویژه شیعه که عامه نیز به این تواتر تصریح کرده اند، افزود: در کتاب های اهل سنت هم چون ابن کثیر، مسند احمد و مستدرک حاکم حدیث غدیر بیان شده است، که این حدیث را صحیح می دانند.

وی قسم دیگر اثبات حقانیت حدیث غدیر در ولایت را بحث دلالتی این حدیث بیان کرد و گفت: وقتی عامه نتوانستند از راه سند خدشه ای به حدیث غدیر وارد کنند، از راه دلالتی وارد شدند که منظور از کلمه مولی در این حدیث، ولایت نیست و مولی را به عنوان مشترک لفظی بیان می کنند که پیامبر در این حدیث منظور دیگری به غیر از ولایت داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در رد این نظریه اهل سنت بیان داشت: اگر فرض اهل سنت که مولی مشترک لفظی است را بپذیریم باید این سوال را مطرح کنیم که پیامبر خدا به عنوان نذیر مبین، وقتی روی سخنش را عامه مردم است آیا نباید به گونه ای صحبت کند که هم پیام الهی رسانده شود و هم هیچ شک و شبهه ای در آن به وجود نیاید.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر پیامبر مشترک لفظی در کلام خود استفاده کرده باید قرینه ای وجود داشته باشد تا مردم به گمراهی کشیده نشوند که اگر خلاف این امر را فرض کنیم یعنی پیامبر مردم را در گمراهی قرار داده که این خلاف عقل است و اگر مسأله تبیین شده باید قرینه ای وجود داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: پیامبر در خطبه غدیر چه قبل و چه بعد از بیان حدیث غدیر، هم قرینه مقالبه و هم حالیه برای تبیین کلمه مولی بیان کرده است و شرایطی که پیامبر در محل غدیر به ایراد این خطبه پرداختند خود قرینه ای برای اثبات کلمه مولی است.

وی یکی دیگر از ادله اثبات حقانیت حدیث غدیر را بیان نظم در رابطه با غدیر برشمرد و گفت: با توجه به ده جلد از 11 جلد الغدیر که درباره اشعار غدیر است و طبق تاریخ در همان زمان حسان بن ثابت در محل غدیر شعری می سراید، نشان می دهد که غدیر تنها در نثر متواتر نیست، بلکه نثراً و نظماً به تواتر رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد درباره این سؤال که چرا اهل سنت با وجود این همه ادله درباره غدیر آن را انکار می کنند، افزود: اصحاب سقیفه در غصب ولایت حضرت علی، کاری کردند که انکارش خیلی سخت است و اگر ماجرای غدیر را بپذیرند یعنی اصحاب رسول خدا فاسق و فاجر هستند و تمام این توجیهات و تحلیلات بعد از ماجرای سقیفه پیدا شده است. /1306/202/ب2

 

 

ارسال نظرات