۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۴۴۵۵۴۴
پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین مطرح کرد؛

ضرورت احیای فرهنگ اسلامی در چین

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین گفت: اگر ایران دیوارهای بین خود و چین را بردارد می‌توانیم ارتباط دینی بیشتری برقرار کنیم، ولی افسوس که تا به امروز ایران کاری برای ارتباط با چین در این زمینه نکرده و فقط چندین کتاب در این باره چاپ شده است، در فضای فعلی ما باید بتوانیم به احیای فرهنگ اسلامی در چین بپردازیم.
پژوهشگر
تمدن اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید جلال امام پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین دوشنبه در نشست بررسی وضعیت کنونی اسلام در چین که در آرشیو ملی ایران برگزار شد با اشاره به اینکه در دروره تانگ با رفت و آمد تاجرها به چین دین اسلام به این کشور وارد شد اظهار داشت: در این رابطه باید گفت که با حمله مغولها این اتفاق سریع‌تر نیز شد و سرعت مسلمان شدن در چین بالا رفت.

وی ادامه داد: در تاریخ ابن بطوطه شاهد هستیم که وی پس از اینکه پای در چین می‌گذارد می‌بیند که خیلی از چینیها مسلمان هستند و به زبان فارسی حرف می‌زنند، در زمان مینگ مسلمانان بومی سازی می‌شوند و سعی می‌کنند در خارج از خانه به زبان چینی صحبت کنند ولی در خانه و مسجد به زبان فارسی گویش می‌کردند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین با بیان اینکه در زمان مینگ در چین شاهد ساخت حوزه می‌توانیم باشیم خاطرنشان کرد: در این زمان حوزه به سبک معماری چینی در این کشور ساخته شده و یک آخوند نیز در آن به عنوان مرجع قرار داده شده است، در این دوره زبان فارسی و عربی نیز مقدس شناخته می‌شده است و متون کلاسیک آنها به زبان فارسی چاپ می‌شده است.

امام با اشاره به اینکه پس از سلطنت مینگ یکنواختی جامعه چین دچار تحول می‌شود تصریح کرد: در این زمان چین به دو فرقه تبدیل می‌شود، ابتدا فرقه قدیمیها هستند و سپس فرقه‌ای است که پس از سفر یک آخوند چینی به عربستان و دیدن اسلام به سبک عربی را به چین می‌آورد.

وی افزود: در چین در منطقه سین کیانگ بیشترین مسلمانان را می‌بینیم ولی دولت چین زمینه کار و رفاه را برای آنها فراهم نمی‌کند و همین امر موجب شده که آنها تقاضای جدایی از چین را دارند، البته در این میان کشورهای خارجی برای اهداف خود و ضربه زدن به چین از این منطقه استفاده می‌کنند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین با بیان اینکه در جنوب سینگ کیان قومی تاجیک هستند که شیعه بودند ابراز داشت: در همین حوالی در یاکن حتی شیعه 12 امامی هستند، در واقع چین پس از سی سال درهای خود را به سوی دنیا باز کرد و با یک موج عظیم چین روبرو شد، در واقع چینیها به سوی یک فرآیند اقتصادی رفتند.

امام با اشاره به اینکه اخیرا چینیها بعد از اقتصاد یک نگاه به فرهنگ هم داشته‌اند یادآور شد: چین متاسفانه دوره‌ای را طی کرده است که اعتقادات را کامل پشت سر گذاشته است و سعی دارد به سوی عصری مدرن و در عین حال حفظ هویت‌شان برود، در واقع چین به دنبال نشان دادن یک شکل سوم از زندگی است.

وی گفت: اگر ایران دیوارهای بین خود و چین را بردارد می‌توانیم ارتباط دینی بیشتری برقرار کنیم، ولی افسوس که تا به امروز ایران کاری برای ارتباط با چین در این زمینه نکرده است و فقط چندین کتاب در این باره چاپ شده است، در فضای فعلی ما باید بتوانیم به احیای فرهنگ اسلامی در چین بپردازیم، در این زمینه رایزن فرهنگی ایران در چین فعالیت کرده اما به در بسته خورده است.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین با بیان اینکه منطقه مسلمان نشین سینکیان در موقعیت قرار گرفته‌اند که زمینه کار فراهم نیست بیان کرد: در شرق چین شهرها به خاطر حضور در کنار دریا فرصت شغلی زیادی را دارند، به همین منظور یکی از اهداف چین در ترمیم راه ابریشم این است که فرصت شغلی برای سینگ کیان فراهم شود، بنابراین دولت چین برای آرام کردن این منطقه تلاش در بعد اقتصادی دارد.

امام با اشاره به اینکه در جنوب چین شهری است که تمام تبلیغات به زبان چینی و عربی است تمام مردم فرهنگ اسلامی و حجاب لازم را دارند اظهار کرد: در این شهر مساجد زنانه و مردانه وجود دارد و نماز جمعه نیز برپا می‌گردد، همچنین در این شهر همانند شهرهای اسلامی اذان پخش می‌شود، از سوی دیگر پدیده داعش وجود ندارد اما برخی افراد سعی دارند که به این گروه بپیوندند.

وی ادامه داد: دولت چین در تاریخ بارها برای تسهیل حکمرانی و پیشبرد اهداف خود همسان سازی بین تمام اقشار جامعه و قومها را ایجاد نموده است، در این حین دولت چین باید یک نگاه ویژه برای رسیدن به هارمونی و اهداف خود به اسلام داشته باشد، چینی‌ها با باورها مشکل ندارند و معتقدند که باورها فرهنگ و خانواده را حفظ می‌کند اما با این وجود نیم نگاه امنیتی نیز دارند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ چین در پایان گفت: جامعه چین پسر دوست است و از تولد پسر بسیار خوشحال می‌شدند، در طول زمان مسجد بانوان از کارکرد قدیمی خود افتادند و جای خود را به مدارس دینی دادند، در این سطح  دختران بیشتر برای آموزش خانه‌داری، آخوندی و .... جذب ابن مدارس می‌شوند./202/816/ب1

ارسال نظرات