۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۴۴۵۵۸۷
مسؤول امور مساجد اداره تبليغات اسلامي کاشان:

مسجد نخستین پايگاه هدايت در جامعه اسلامي است

مسؤول امور مساجد اداره تبليغات اسلامي کاشان گفت: مساجد نخستین پايگاه هدايت در جامعه اسلامي بودند و همه اولياي الهي با مسجد سر و کار داشتند و از اين پايگاه براي هدايت مردم کمک مي‌گرفتند.
حجت الاسلام حسن صنعتكار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام حسن صنعتكار صبح امروز در همايش مشترک ائمه جماعات و فرماندهان پايگاه هاي بسيج مساجد شهرستان کاشان به مناسبت روز جهاني مساجد در سالن شهداي پاسدار ناحيه مقاومت بسيج سپاه كاشان، جايگاه مساجد را در تبيين مسائل اعتقادي و بيان آموزه هاي ديني جايگاهي مهم و محوري دانست.

وي افزود: مساجد نخستین پايگاه هدايت در جامعه اسلامي بودند و همه اولياي الهي با مسجد سر و کار داشتند و از اين پايگاه براي هدايت مردم کمک مي‌گرفتند و مسجد به قدري اهميت داردکه پيامبر اکرم (ص) در اولين اقدام بعد از هجرت در 8 کيلومتري مدينه مسجد قبا را بنا مي‌کند.

حجت‌الاسلام صنعتکار، پيوند ولايت با ساير آموزه ها و حتي عبادات و احکام ديني را، پيوند عميق، اثر گذار، تاريخي و ناگسستني دانست و ابراز داشت: مساله اعلام ولايت علي‌بن ابيطالب(ع) در روز غدير موضوعي جداي از ساير احکام و دستورات الهي نيست و قرآن، روايات و حتي مجموعه احکام ما را به طور مستمر به مساله پذيرش ولايت رهنمون مي‌شود.

مسؤول اعزام مبلغ اداره تبليغات اسلامي کاشان همچنين خواستار تبيين جايگاه ولايت در مباني ديني و حتي اعمال عبادي براي استحکام مباني معرفتي داو اعتقادي مومنان شد و بيان داشت: هم اکنون ماه ذي الحجه و فرصت هاي معنوي بزرگ آن پيش روي ما است و در اين ماه شاهد اتفاقات بزرگ تاريخي در حوزه دين هستيم که مهمترين آن روز عرفه، عيد قربان و عيد غدير است و شما روحانيت از مکان مقدس مسجد به‌عنوان پايگاه آگاه بخشي و هدايت جامعه، مي توانيد بهترين بهره را در جهت استحکام پيوند جامعه ايماني با مسأله ولايت داشته باشيد.

وي در ادامه با تأكيد بر اهتمام ائمه جماعات مساجد در جهت برپايي و احياي نماز دهه ذي الحجه در مساجد عنوان داشت: اقامه نماز دهه ذي الحجه و خواندن آن با کيفيتي كه در کتاب مفاتيح الجنان آمده، اگر چه مومنان را در ثواب اعمال حاجيان شريک مي‌كند اما اين همه فلسفه و حکمت برپايي اين سنت حسنه عبادي نيست.

حجت‌الاسلام صنعتکار خواندن نماز دهه ذي الحجه را يادآور غدير و اعلام ولايت علي بن ابي طالب(ع) دانست و تصريح کرد: در محتواي نماز دهه ذي الحجه آيه 142 سوره اعراف خداوند مي فرمايد، با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با افزودن‏ ده شب کامل کرديم، پس ميعادگاه پروردگارش به چهل شب پايان گرفت.

وي در ادامه با اشاره به حديث منزلت گفت: در روايات مختلف است كه پيامبر زماني که براي جنگ تبوک در فاصله اي دور از مدينه  حرکت کرد، اميرمومنان را جانشين خود كرد و ايشان که همواره در راه خدا و پيامبر دلاوري كرده بود از اين که در جنگ شرکت نمي کند ناراحت شد و پيامبر در جواب حضرت فرمود، راضي نيستي که تو نسبت به من به منزله هارون به موسي باشي بجز آنکه بعد از من پيغمبري نخواهد آمد.

حجت‌الاسلام صنعتکار اضافه كرد: اين سخن پيامبر اكرم(ص) که به حديث منزلت معروف است، شامل يکي از فضايل مهم اميرمومنان است، يعني داشتن همه مقامات هارون(ع) نسبت به موسي(ع) مانند برادري، وصايت و جانشيني و عصمت و اولي بودن نسبت به بقيه امت، تنها بايد توجه داشته باشيم که اميرمومنان جزء انبيا نيست بلکه جزء اوصيای انبيا است.

اين کارشناس مذهبي خاطر نشان کرد: از پيامبر اكرم(ص) نقل شده، هر آنچه در بني اسرائيل اتفاق افتاد، در اين امت هم مو به مو اتفاق خواهد افتاد و بررسي داستان حضرت موسي و هارون در قرآن به ما مي‌گويد، امت موسي(ع) هنگامي که ايشان در جامعه حاضر نبود و هارون را به جانشيني منصوب كرده بود دچار تفرقه و بت پرستي شدند و اکثر آنها گمراه شدند.

حجت‌الاسلام صنعتکار در ادامه عنوان کرد: با توجه به اينکه اميرمومنان همان نقش هارون را در امت پيامبر دارد و همه اتفاقات بني اسرائيل در اسلام تکرار خواهد شد، نتيجه مي گيريم که بعد از پيامبر مردم درباره جانشيني علي(ع) گمراه شدند و اکثر آنها راه درست را انتخاب نکردند و فراز آيه مذكور در نماز دهه ذي الحجه بر پيوند عبادات بر مسأله ولايت به خوبي صحه مي گذارد.

مسؤول اعزام مبلغ اداره تبليغات اسلامي کاشان با يادآوري اين موضوع كه برپايي نماز دهه ذي الحجه مومنان را در ثواب حج شريک مي‌کند تائيدي ديگر بر پيوند امر ولايت با عبادت بزرگ ديگر يعني حج است خطاب به روحانيان و ائمه جماعات گفت: تلاش کنيد ضمن اينکه فضاي مقدس و روحاني مساجد، با عبادات و اعمال ديني با نشاط و سرشار از معنويت باشد بر تبيين مسأله ولايت نيز نهايت اهتمام را داشته باشيد زيرا ملاک پذيرش عبادات و اعمال، ولايت اهل بيت(ع) است./202/1307/ب1

ارسال نظرات