۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۴۴۵۸۱۷
کارشناس عرفانهای نوظهور:

برنامه غرب، احیای ادیان منسوخ برای کمرنگ کردن ادیان الهی است

حجت‌الاسلام مظاهری سیف در تبیین دلیل زنده کردن ادیان منسوخ از سوی غربیها گفت: رسیدن به نقطه‌ای که مردم تصور کنند تنها نباید مسلمان و مسیحی و یهودی بود بلکه بت‌پرست و ادیان منسوخ را نیز می‌توان به عنوان دین پذیرفت.
مظاهری سیف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حميدرضا مظاهري سيف، استاد حوزه و دانشگاه و فعال در مقابله با عرفانهای نوظهور، پیش از ظهر امروز در قالب برنامه مدرسه تابستانی کلام امامیه به موضوع نقد معنویت سکولار پرداخت و در ابتدا گفت:‌ موضوع معنویت سکولار موضوعی پُر تناقض و پیچیده است.

کارشناس عرفانهای نوظهور افزود: این تناقض از عنوان آنها شروع می‌شود، زیرا اساس سکولار بر جدای سیاست و فرهنگ از مذهب تأکید دارد، حال چگونه معنویت سکولار معنا می‌شود؟! این تناقض می‌تواند سرنخ نقدهای اساسی براین جریانها باشد.

استاد حوزه و دانشگاه به تقاضای روز افزون تمدن کنونی برای معنویت اشاره کرد و گفت: جامعه‌شناسانی که از سکولار صحبت می‌کنند، دو گروه شده‌اند؛ عده‌ای می‌گویند سکولاریزم دیگر پایان یافته است، عده‌ای دیگر به دگردیسی آن اعتقاد یافته‌اند. دلیل این دوگانگی نیز جنبشهای نوپدید دینی است که به صورت گسترده در حال به وجود آمدن هستند.

وی اضافه کرد: بحران‌های فراوانی تمدن بشری را فرا گرفته است. اگر این بحرانها ادامه می‌یافت و مراکز پژوهشی غرب کاری انجام نمی‌دادند، نارضایتی مردم را در پی داشت، اگر مردم نیز ناراضی شوند دست به تغییر می‌زنند. بنابراین آنها برای این‌که تمدن غرب رو به زوال نرود به معنویت روی آوردند و پروژه‌هایی برای به دست گرفتن آن به نفع خود ترسیم کردند.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف با بیان این‌که آن‌ها معنویت هماهنگ با نظام لیبرال سرمایگذاری طراحی کردند، اظهار داشت: با این هماهنگی بین این دو نظام دیگر معنویت برای آنها تهدید نخواهد بود، بلکه به نفعشان نیز خواهد بود. در نتیجه معنویت‌گرایی برای مشروعیت بخشیدن به این نظام کمک می‌کند.

وی به فعالیتهای کنونی غرب برای معنویت‌گرایی همسو با اهداف خود اشاره کرد و افزود: اکنون مراکز فراوان دینی و مذهبی در دنیا فعالیت می‌کنند و بسیاری از آنها در خود ایالات متحده آمریکا قرار دارند، حتی کاخ سفید در حال حاضر مرکز خدمات بین ادیان دارد. این بخشهای دینی در تمام مراکز و وزارتخانه‌ها وجود دارند. تمام این نشانه‌ها حاکی از آن است که به شدت در پی بازتعریف، بازتولید معنویت‌گرایی برای به‌کارگیری به سود خود هستند.

وی اضافه کرد: یکی از فعالیتهایی که غربیان برای رسیدن به معنویت سکولار انجام داده‌اند، زنده‌ کردن ادیان منسوخ می‌باشد. یکی از اهداف این فعالیت رسیدن به نقطه‌ای است که مردم تصور کنند تنها نباید مسلمان و مسیحی و یهودی بود بلکه بت‌پرست و ادیان منسوخ را نیز می‌توان به عنوان دین پذیرفت. در نتیجه پیروان ادیان الهی خودبه‌خود تقلیل می‌یابند.

حجت‌الاسلام مظاهری سیف در ادامه جلسه، آموزه‌های فکری گروه‌های مختلف معنویت لیبرال سرمایه‌داری را اینچنین برشمرد: خدای درون، مدیتیشن و یوگا، نیروی فکر، الهیات رفاه، تناسخ، تکامل و نقش رهبری زنان ازجمله آموزه های این جنبشها هستند.

وی تا پایان جلسه ضمن توضیح هریک از این آموزه‌ها، شخصیت‌های برجسته این گروه‌ها را نیز نام برد. همچنین لازم به ذکر است این جلسه نخستین جلسه در روز سوم برنامه مدرسه تابستانی کلام امامیه بود که به همت دفتر تبلیغات اسلامی، واحد تخصصی آخوند خراسانی برگزار شد./202/862/ب1

ارسال نظرات