توحید افعالی در سوره «توحید»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، با اشاره به ویژگیهای ذات باری تعالی و قدرت او، گفت: بشر با تمام علمی که دارد از خلق یک جاندار عاجز است.
وی با مرور مباحث روزهای گذشته که راجع به تفسیر سوره مبارکه توحید بود، افزود: زمانی که انسان از عبارت «ایاک نعبد» استفاده می کند در حقیقت به توحید عبادی اقرار می کند و زمانی عبارت «ایاک نستعین» را به کار می برد در حال اقرار کردن به توحید افعالی است، توحیدی که باور کردن آن بسیار مشکل است.
حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: عقیده داشتن به توحید افعالی و اقرار کردن به آن آسان است ولی نمی توان به آسانی آن را باور و بر اساس آن باور عمل کرد، تنها با ریاضتها و عبادتهای مختلف قابل حصول است، باید کاری کنیم که مسبب الاسبابی خداوند را درک کنیم، این کار بسیار مشکلی است، تلاش و تهجد می طلبد.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اقسام توحید افعالی ابراز کرد: یکی از اقسام توحید افعالی، توحید در ربوبیت است و توحید در ربوبیت یعنی تربیت همه اجزای عالم مخصوص خداوند است و هیچ کس و هیچ چیز بدون اذن خداوند نمی تواند در تکوین موجودات عالم دخالت کند، در دعای ابوحمزه ثمالی به این واژه «ربّ» که بسیار مهم است، توجه ویژه ای شده است و این توجه به خاطر اهمیت بسیار بالای توحید افعالی در اعتقادات اشخاص است.
استاد اخلاق حوزه علمیه به دومین قسم از اقسام توحید افعالی اشاره کرد و گفت: توحید در خلق، یعنی انسان باد تمام وجودش آیه شانزدهم سوره رعد که می فرماید «...قُلِ اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ وَهُوَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ» درک کند.
وی علم امروز بشر را در برابر علم خداوند ناچیز تلقی کرد و افزود: علم خیلی تلاش می کند که خالق شود ولی هرگز نتوانسته به این مهم برسد، با وجود این همه موشک، با وجود این همه تجهیزات هنوز علم بشر امروزی خالق نیست.
حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: بشر امروز توانسته گندمی درست کند که همه ویژگیهای گندم عادی را داشته باشد ولی هرگز نتوانسته کاری کند که این گندم رشد کند و تبدیل به خوشه گندم شود، هرگز نتوانسته و نخواهد توانست چرا که حیات بخشی مخصوص خداوند است.
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به گوسفندان شبیه سازی شده توضیح داد: گوسفندانی درست کرده اند که پدر و مادر ندارند ولی همان گوسفند از سلول زنده گوسفند دیگر گرفته شده، که اگر این سلول نباشد، شبیه سازی گوسفند به هیچ عنوان مقدور نیست، حتی ممکن است بشود انسانی را شبیه سازی کرد ولی اصل همان انسان هم سلول زنده ای است که خداوند خالق آن بوده است.
استاد اخلاق حوزه علمیه انسان را به عنوان خالق ذهنی معرفی کرد و اظهار کرد: انسان به عنوان خالق در ذهن خودش مطرح است، با توجه به چیزی آن را خلق می کند و با برداشتن توجهش آن چیز را معدوم می کند، مسأله این جا است که این خلق تأثیری در عالم وجود ندارد و به منزله سراب است.
حضرت آیت الله مظاهری در پایان با اشاره به سخن حضرت موسی(ع) گفت: وقتی فرعون از حضرت موسی(ع) در مورد پروردگار سؤال پرسید، حضرت موسی(ع) جواب کوبنده ای به ایشان دادند و فرمودند« قَالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى» یعنی«خداوند خلق هر چیزی را به او داد و سپس او را هدایت کرد»./201/867/ب1