۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۴۴۶۱۱۸
مفسر قرآن کریم:

شاخصه برتری انسانها ایمان است نه ثروت و قدرت

انصاری با بیان این‌که قدرت و ثروت دلیل برتری انسانها نمی‌شود، گفت:‌ پیامبران الهی جامعه را بر اساس ثروت و قدرت تقسیم نمی‌کردند بلکه شاخص را مقدار ایمان و هدایت و رشد الهی می‌دانند.
انصاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و نهج‌البلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به بیان تفسیر آیه ۷۳ به بعد سوره مریم پرداخت و گفت: خداوند دو دسته آیات در قرآن کریم بیان می‌فرماید؛ یکی از آن دو، آیات تکوینی و طبیعی خلقت است که خداوند از رؤیت و نگاه کردن در این‌گونه آیات استفاده می‌کند.

وی افزود: دسته دوم آیاتی هستند که اگر خداوند در آن فعل قرائت و تلاوت را به کار ببرد آن آیه تدوینی، نوشتاری است. ویژگی دیگر آیات قرآن کریم روشن‌ و واضح بودن آن‌ها است، یعنی وضوح دارند و خداوند مقصود خود را پیچیده بازگو نمی‌کند.

مفسر قرآن کریم در ادامه تفسیر آیه ۷۳ گفت: کفار وقتی با آیات قرآن کریم مواجه می‌شوند به مؤمنان می‌گویند؛ کدام یک از دو گروه، ما یا شما، مقام و جایگاهش بهتر است؟ این سوال را به‌گونه‌ای مطرح کرده‌اند که حالت استهزاء دارد. زیرا آیات قرآن کریم می‌فرماید که جایگاه و مقام مؤمنان بالاتر است در حالی که در زمان صدر اسلام قدرت و ثروت در اختیار کافران بود.

وی اضافه کرد: کافران به دلیل این‌که جایگاه خود را بالاتر از مؤمنان می‌دیدند زیرا حکومت مکه و ثروت زیادی در اختیارشان بود به حالت استهزاء می‌پرسیدند مقام ما بالاتر است یا شما؟!

انصاری در پاسخ خداوند به این‌گونه پرسش‌ها بیان کرد: خداوند در آیه ۷۴ سوره مریم و در پاسخ به سؤال کافران می‌فرماید؛ چه بسیار اقوامی که به نابودی و ویرانی رساندیم در حالی که آن‌ها از جهت وسایل زندگی و رفاه بسیار نیکوتر بودند. خداوند به زیبایی پاسخ آن‌ها را به این شکل می‌دهد که آن‌هایی که زیباتر و در رفاه بیشتری بودند نابود شدند، دوران شما نیز سپری خواهد شد.

وی در ادامه به دلیل کافران برای برتر دانستن خود اشاره کرد و گفت: برای خیر حقیقی در زندگی انسان باید شاخصه‌ای تعیین شود. به بیان دیگر برچه اساسی یک جامعه را موفق می‌دانیم و جامعه دیگر را ناموفق، همچنین فردی را سعادتمند می‌دانیم یا خیر.

انصاری در پاسخ به این سؤال ابراز داشت: شاخص برتری از نظر کافران در عصر نوح تا زمان پیامبر اسلام (ص)  ثروت و قدرت بود در زمان پیامبر (ص) شاخصه‌ای دیگر نیز اضافه شد و آن خرده علم و آگاهی بود. در مقابل این تفکر،‌ تفکر الهی است که این شاخص‌ها را درست نمی‌داند و شاخصه‌های دیگری در این تفکر مطرح می‌شود.

وی شاخصه‌ برتری در مومنان را چنین بیان کرد: پیامبران الهی هیچگاه جامعه را بر اساس ثروت و قدرت و خرده آگاهی تقسیم نمی‌کردند بلکه شاخص را قلوب و جان‌ها می‌دانند که در آن نشانه‌ای از ایمان و هدایت و رشد وجود دارد.  

لازم به ذکر است جلسه تفسیر قرآن کریم از سوی استاد محمدعلی انصاری پنج‌شنبه هر هفته ساعت ۲۱ در محل مؤسسه بیان هدایت نور برگزار می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات